VANHAINKOTIEN PUOLESTA

Vieras
Vieras

/ #14 Re: Ystävällisesti

22.09.2010 05:50

#13: - Ystävällisesti

Antero Leppäsen kirjotuksesta tullee kuva, että kova peli menossa. Siis kun sänky vapautuu, siihen pitää ottaa joku yksin kodissaan elävä sekava tai kärsivä vanhus, joka ei enää pysty inhimillisesti elämään kodissaan.

Tänään on hylättyjä ja laiminlyötyjä vanhuksia, kyllä melkein joka kunnassa, jotka odottavat hoitoa ja hoivaa ja ovat toimineet jotenkin väärin ja taas odotetaan johonkin toiseen paikkaan.

Koteihin vanhuksia ei saa hylätä. On liikaa esimerkkejä vanhuksista, jotka toipuvat jopa, kun pääsevät jatkuvan hoidon piiriin ja toisten ihmisten seuraan.

Ei riitä, että hoitaja käy kodissa pikaisesti jotain pintapuolista tekemässä. Koti on usein siivoton ja vanhus ei halua, että siivotaan, hän laittaa tavarat outoihin paikkoihin, pelkää milloin mitäkin, ei avaa ovea tai soittelee jatkuvasti ympäriinsä.

Vanhukset, joilla on vaivoja tai pää alkanut pettämään tarvitsevat jatkuvaa hoitoa ja seurantaa.

Ihmiset, jonain päivänä teidän rakkaanne tai te itse, voitte olla se muistinsa menettäny epäjohdonmukaisesti käyttäytyvä vanhus, joka ei edes syö ilman auttamista.

Antero Leppäsellä on itsellä kotisivutkin, taidatte itse pelata peliä, jonka nimi on raha ja sydämetön itsepäisyys. Mikä tuollainen Halkilahdesta puhuminen on, tämä asiahan tässä kiinostaa.

On häpeä, että vanhainkodista sanoo joku, että on vaarallista olla ylimmässä kerroksessa!!! Jos siellä on vanhuksia, siellä pitää olla turvalukitut ikkunat ja ovet ja hoitajat hoitamassa.

Minulla tuli niin paha mieli tuosta Antero Leppäsen tekstistä, että en saa sanotuksi. Jokainen vanhus on ansainnut inhimillisen kohtelun ja jos ei ole paikkaa vanhainkodissa, josta vapautuviin sänkyihin ei ketään oteta, vaan se tyhjentyy, niin minne hän voi mennä.

Te laitatte hänet kotiin, joka ei tarkoita hänelle sitä, mitä meille terveille ja vahvoille, vaan koti on vankila. Hän ei käy ulkona koskaan, ruoka tulee pikavauhtia pikalämmitettynä ja hän yksin syö, jos älyää ja muistaa ja muuten kykenee.

Avohoidon vanhushoitajat ovat liian kilttiä väkeä, he eivät tule tänne kirjoittamaan, että monet vanhukset ovat kodeissaan ihan hiljaa vuosikausia. He eivät puhu vaihteleville korkeasti ja hyvin koulutetuille hoitajille, joita ovesta tulee 3 kertaa päivässä, koska kukaan ei ehdi kuunnella eivätkä edes tule tutuiksi, kun koko ajan vaihtuvat.

Minä niin häpeän suomalaisia laiminlyötyjä vanhuspäättäjiä ja johtajia, että tuli liian pitkä ja epäselvä kommenttikin.