VANHAINKOTIEN PUOLESTA

Vieras

/ #22 Laitospaikkoja tarvitaan

22.09.2010 19:01

Kajalakoti on tarpeellinen ja välttämätön vanhustenhuoltoyksikkö salon seudulla. Meillä on hyvä esimerkki yksin asuneesta vanhuksesta joka on nyt asunut ko. paikassa kaksi vuotta. Ennen pääsemistään vanhuksen vuorokausi rytmi oli aivan sekaisin ja ikään kuuluvat "harhat" vuorokausirytmin häiriintymisen seurauksena katosivat kun arjen rutiinit, säännöllinen ruokailu ja hygieniasta huolehtiminenja  nukkumisen rytmi palautui.  Vanhus katsoo saavansa parasta mahdolllista hoitoa nyt kunomat fyysiset voimat ovat vähentyneet ja yksin asuminen ei enää onnistu. Tällaisia Kajalakodin tapaisia yksiköitä tarvitaan aivan ehdottomasti myös jatllossa ja vanhuksilla on oikeus ihmisarvoiseen elämään myös elämänsä päätepisteen äärellä. Vanhuksemme kysyy jatkuvasti "mitä minä olen tehnyt, että olen saanut tällaisen mahdollisuuden, tämä on parasta jota hän on kokenut".  Jos Kajalakodin hoitopäivämaksu on 80 euron luokkaa on se käsittämättömän alhainen, siinä olisi korottamisen varaa. Kajalakodin fyysiset puitteet olisi tarpeellista uusia mm. huone tilaa suurentamalla, pesutiloja uudistalla, ilmastoinnilla ja jokaiseen huoneeseen kuuluisi saada riittävän tilavat vessat/suihkutilat. Myös ruuan valmistuksen tilat ja ruokailutilat täytyisi saad uudistettua. Mielestäni kannattaa harkita tarkoin, kannattaako tätä rakennusta saneerata, vai olisiko uudisrakennus järkevämpi vaihtoehto.

Ei missään tapauksessa ole kuitenkaan järkevää ja tarkoituksenmukaista poistaa laitospaikka mahdollisuutta.