VANHAINKOTIEN PUOLESTA

Ritva Sinervo alias Helena Pohojalaanen
Vieras

/ #30 Kommentti Antero Leppäsen ja Tatu Johanssonin kannanottoon

23.09.2010 14:03

Aika rohkea väite Anterolta siitä, että lapset jättävät vanhuksensa hoidon tavallaan tasolle, että eivät ota vastuuta hoidosta, pimittävät vanhuksen rahaa. Täytyy muistaa, että vanhuksella on itsemääräämisoikeus myös siinä mitä hän hoidolta haluaa, ottaako hän lapsilta apua vastaan vai ei. Vanhukset nähkääs usein ajattelee niin, että he haluavat olla itsenäisiä ja vain äärimmäisessä hädässä he ottavat lapsilta avun vastaan. Vanhuksen täytyy olla edunvalvonnan alla, että hänen itsemääräämisoikeutensa päättyy.
Kyllä olen loukkaantunut sieluni syvimpiä sopukoita myöte nykyisten vanhusten ja heidän omaistensa puolesta tuosta Anteron kommentista.
Onneksi en ole tarvinnut yhteiskunnan apua omien vanhempien ja lasteni elättämiseen. Meillä on onneksi SUURI SUKU ja SUKURAKKAUTTA LÖYTYY, ettei tarvitte heti ainakaan mennä kerjäämään paikkaa yhteiskunnalta. Meillä on omaiset saaneet nukkua ikiuneen kotonaan. Kaikille tämä malli ei ole mahdollista.
Kysynkin ANTEROLTA JA TATULTA: Ottaisitteko omat vanhempanne kotiinne tilassa jossa he tarvitsevat hoitoa ympäri vuorokauden?!! Alzheimerpotilas kun varmasti tulee siihen tilanteeseen että esim. näkee teissä oman puolisonsa ja haluaa nukkua teidän kanssanne, koska olette se hänen tuntemansa puoliso. Lapset kun alkavat vanhemmiten muuttua vanhempien kaltaisiksi ulkonäöllisesti. Kuvitellaan tilanne: teillä ei olisi omaishoitajina kuin normaalit työtulot. Kansankynttiläopettaja Anterolla vain opettajan palkka ( ei osakkeita, ei optioita) ja apteeksissa menisi vähän huonosti ja Tatun pitäisi itse olla työssä. Tiukkaa olisi ja kaikki fyysinen ja psyykkinen voimavara pitäsi laittaa oman perheen elättämiseen. Siinä sivussa vaimonne kieltäytyisi hoitamasta dementtoitunutta äitiänne tai isäänne ja joutuisitte itse vaihtamaan mummun tai pappan pissavaipat, pyyhkimään pyllyn, syöttämään ja nousemaan yöllä kun vanhus harhailee pitkin asuntoa. Muistakaa myös se tosiasia, että teille voi itselle sattua tilanne, jossa menetätte toimintakykynne ja kotona hoito ei onnistu.

AINA EI OLE KYSE RAHASTA, vaan TURVALLISESTA hoidosta valvonnan alla.
Yksityinen hoitokotipaikka maksaa, riippuen hoidon tarpeesta ja paikkakunnasta, 2000- 3135€, Jopa 10000 euroa. Kelalta saa asumis- ja hoitotukea. Hoitotuki lasketaan suhteuttaen avun tarve 57- 301,75€ kuukaudessa, asumislisää riippuen siitä onko näyttää vuokrasopimusta Kelalle ja asumismuoto on sellainen, että se Kelalla hyväksytään tuen piiriin. 
Anteron kommentti yhtälailla tarkoittaa sitä, että hoitakaa itse vanhempanne, jos teillä on rahaa tai laittakaa yksityiseen hoitokotiin. Niin puhuu ihminen jolla perstaskussa varaa ja ei ole pelkoa siitä, että lähiaikoina tarvitsee hoitopaikkaa kenellekkään.
Muistaakseni vanhainkotipaikasta maksetaan jotenkin niin, että tulot + säästöjen korot ja muut tuotot sekä verotusarvon mukaan omaisuus realisoituna euroiksi. Vanhukselle pitää jäädä tuloista käteen oliko se 20% tai vähintään muutama vuosi sitten 150€ kuukaudessa. Tämä käteen jäävän osuuden laskutapa saattaa olla muuttunut, mutta minun muistissani se on vielä näin. Voin olla dementoitumassa ja muistan väärin. Mutta ennenkuin joku toisin väittää laskentaperusteista hoitotuen ja asumislisän osalta, niin soitin Kelaan ja varmistin asian. Tämän laskelman mukaan sitä vanhainkotipaikasta parhaassa tapauksessa maksetaan tulojen mukaan hyvin. Jotkut maksaa enemmän ja jotkut sitten vähemmän