Dalton Alpakalle elämä

Vieras

/ #647

02.01.2012 13:38

Dalton ei ollut koira. Dalton oli tuotantoeläin. Tuotantoeläimiä koskevat varsin ankarat lait ja määräykset. Missään EU maassa ei sallita yhdenkään tuotantoeläimen elävän rekisteröimättä. Tuotantoeläimillä on yhteisiä eläintauteja ja zonooseja, joiden tartunta ja leviäminen pyritään estämään. Eläimen omistajan velvollisuus on olla selvillä eläimiään koskevasta lainsäädännöstä. Kaikille ilmoituksille ja toimenpiteille on laissa määrätty aika vuorokausina. Syntymät, siirrot ja poistot on ilmoitettava annetun ajan kuluessa. Vaaditut testit ja asiakirjat tulee pitää ajantasalla. On ihan yhdentekevää onko eläin yksityisen ihmisen lemmikkinä vai käytetäänkö sitä maatilalla varsinaiseen tuotantoon. Lemmikki on siitä huolimatta tuotantoeläin ja nämä eläinlajit ovat laissa määritelty. Vastuullinen omistaja huolehtii nämä asiat, sillä toimiessaan vastuuttomasti ja välinpitämättömästi, laissa määrätyt seuraukset pannaan toimeen. Näin asiat ovat olleet koko EU ajan ja jokaisen on niitä noudatettava. Maailmalla tapahtuneet eläintautikatastrofit pyritään estämään viimeiseen asti ja lemmikkeinä tuotantoeläimiä pitävien on siihen sopeuduttava, jos haluavat näitä eläimiä jatkossakin pitää.