Adressi Koulukiusaamista Vastaan

Antti Wuornos
Vantaa

/ #13 Tällaista apua meille tarjottiin koulukiusaamiseen:

02.04.2007 14:48

6-luokalla lapsestamme tehtiin nuorten suosimaan irc-galleriaan herjaava sivusto, josta teimme rikosilmoituksen, mutta poliisi soitti meille ja sanoi että ei kannata nostaa syytettä koska tekijät ovat alle 15-vuotiaita että asiat eivät johda mihinkään. Samaisen vantaalaisen koulun rehtori ja opettajat kohtelivat lastamme todella välinpitämättömästi ja rehtori julkesi jopa sanoa lapsellemme päin naamaa, minun kuullen, palaverissa että lapsenne on itse aiheuttanut sen että häntä kiusataan, hän ei ole tarpeeksi sosiaalinen. Ja rehtori sanoi jopa että kotioloissa ja lapsessa on varmaankin jotain vialla kun häntä kiusataan. Sen jälkeen rehtori teki lastensuojeluilmoituksen lapsestamme, kun hänellä oli niin paljon poissaoloja. Vaihdoimme tämän jälkeen koulua.
Lapsestamme on nyt tehty toinen lastensuojeluilmoitus 7-luokalla runsaiden poissaolojen vuoksi, tämä on siis toisen suuren vantaalais koulun vastaus siihen että poika ei uskalla mennä kouluun, eli kouluun vaikka pakolla! Sosiaalitoimen lastenvalvoja tarjoaa meille nyt "auttavaa kättään" ja uhkaa että jos poissaoloja vielä tulee ja kiusaaminen jatkuu, he alkavat harkitsemaan huostaanottoa, lapsen turvallisuuden kannalta.. tai sitten meidän pitää muuttaa toiselle paikkakunnalle, maalle. Ihmettelin tätä todella suuresti, näinkö kaupunki auttaa koulukiusaamisen uhreja? Että otetaan huostaan kaikki koulukiusatut niin saadaan heille lisää traumoja! Sanoinkin lastenvalvojalle, että huostaanotto on kaikista huonoin ratkaisu eikä todellakaan auta yhtään tilannetta, ei se koulun vaihto eikä paikkakunnan vaihto (maallakin kiusataan, olen itse maalta), eikä todellakaan perheen vaihto sitä koulukiusaamista lopeta. Eikä se koulukiusaaminen kotioloista ole kiinni, että kiusataanko lasta koulussa vai ei, sitäpaitsi huostaanhan otetaan lapsia joilla ei ole turvalliset kotiolot ja nyt on kysymys lapsesta jolla ei ole turvalliset kouluolot!!
Nyt lapsemme käy terapiassa ja hän käy myös joka päivä koulua, hän sanoi itse että yhtään poissaolopäivää ei tälle keväälle enään tule, koulua käydään siis sosiaalitoimen tarkkailun alla ja silläkin uhalla että tulee koulussa kiusatuksi, koska hän ei aio kotoaan mihinkään lähteä eikä hän haluaisi enään vaihtaa koulua eikä paikkakuntaa. Meidän perheemme on ihan tavallinen keskiverto suomalaisperhe joka taistelee lapsensa hyvinvoinnin ja turvallisen koulunkäynnin puolesta, meidän perheessä ei myöskään ole alkoholi eikä muitakaan ongelmia. Joten tällaiset "avuntarjoukset" koulun ja kaupungin lastensuojelun puolelta ovat todella turhauttavia ja voimia vieviä, olemmekin tajunneet kuinka vähän yksi perhe loppujen lopuksi voi tehdä lapsensa hyväksi kun lasta kiusataan koulussa, olemme vain yksi nappula koulun byrokraattisessa maailmassa ja kaikki ns.ongelmatapaukset eli koulukiusatut lapset lakaistaan hiljaa maton alle.. sillä eihän meidän koulussamme ketään kiusata..

Dr Phill ohjelmassa oli vastikään aiheena koulukiusaaminen, toivonkin että mahdollisimman moni opettaja ja muu koulun henkilökunta on katsonut kyseisen ohjelman ja alkanut miettimään asioita vähän eri näkökannalta; kiusatun lapsen kannalta.

Voimia kaikille koulukiusatuille ja heidän vanhemmilleen!