Lukiota ei saa viedä pois Tikkakoskelta!

Non scholae, sed vitae discimus

/ #28 Etteikö ole vaihtoehtoja

11.01.2012 23:10

Kävelin tänään Lutakon rakennustyömaiden keskellä. Uusi uljas elinkeinoelämän pyhättö ja näyteikkuna nousee hyvää vauhtia, kustannuksiksi kaupungille on arvioitu 15 miljoonaa euroa. Sikäli kun normaali kuvio toteutuu, kustannusarvio nousee noin neljänneksen. En muista kenenkään asettaneet hanketta kyseenalaiseksi. Pavilongin ympäristöineen katsotaan olevan rahasampo - miksipä siihen ei satsattaisi.

Samaan aikaan on esitelty kaupungin lukioverkon karsimista. Neljän eri version kustannusarviot ovat keskimäärin samaa suuruusluokkaa kuin Lutakon rakentamisen. Karsimisehdotuksista yksikään ei sisällä pienen ja toimivan Tikkakosken lukion säilyttämistä. Liipasimella on lisäksi Lyseo, jonka sijoitus on lukiovertailussa aina ollut huippuluokkaa. Vain suuri on kaunista, ihmisen kokoinen on liian kallista.

En lakkaa hämmästelemästä sitä, miten puutteen ja köyhyyden keskellä kansamme päätti sodan jälkeen satsata koululaisten hyvinvointiin ja tarjota maksuttoman kouluruuan. Nyt levitellään käsiä ja todetaan, ettei ole varaa satsata tulevaisuuteen. Todellisuus ei ole automaattisesti tai ennalta määrätysti näin synkkä, sillä päätökset on poliitikkojen käsissä. Ja ne päätökset tulevat kertomaan, millaiset arvot Jyväskylässä ovat vallalla.

Pitkän aikavälin tarkastelussa koulutukseen satsaaminen lienee kannattavampaa kuin Lutakon rakenteisiin. Ainakin vaikutukset ovat pitkäikäisemmät.