Hollolan lukio säilytettävä

Mikko Lamminpää
Vieras

/ #11 Oma koulu antaa parhaat eväät hyvään elämään

12.10.2010 11:00

Kävin Hollolan lukion 1980-luvun alussa, jolloin se toimi vielä vanhassa pahvikoulussa.

Aika on toki kullannut muistot, mutta täytyy tunnustaa, että oma lukio antoi tukevan perustan tulevaisuuden rakentamiseen. Siitä minun on kiitettävä Hollolan lukion opettajien lisäksi Salpakankaan kansakoulun ja Hollolan yläasteen opettajia sekä luokkakavereitani. Luokaltani kolmannes kirjoitti ällän paperit, yli puolet jatkoi yliopistoon ja neljä lienee jo väitellyt tohtoriksi. Itse haeskelin omaa alaani, mutta hyvä pohja takasi menestymisen myös edellisen laman aikana.

Veljeni kävivät koulunsa Lahdessa, mutta minä pidin itsestäänselvyytenä marssia oman kunnan lukioon. Lukion keskeinen sijainti lyhentää koulumatkoja ja niihin käytettävää aikaa, jolloin koulupäivään mahtuu oppituntien ja läksyjenteon lisäksi aikaa myös muunlaiseen itsensä kehittämiseen.

Sopivan kokoisen lähikoulun tunnelma on moninverroin parempi kuin ympäri seutukuntaa kootuissa suurkouluissa. Kun oppilaat tuntevat toisensa myös koulutyön ulkopuolella, rakentuu heidän välilleen toisia kunnioittava ja tukeva verkosto.

Jos kunta lähettää nuoret pois paikkakunnalta jo lukioikäisinä, on turha ihmetellä, mikseivät he palaa opintojensa jälkeen kotikuntaansa veronmaksajiksi. Nuori rakentaa lukioikäisenä maailmankatsomustaan ja tekee silloin tulevaisuuteensa vaikuttavia valintoja.

Ymmärrettävästi Vesikansasta käytiin jo aiemmin Lahden lukioissa, mutta muualla Hollolassa asuneiden ei ollut mitään syytä lähteä omaa lukiota kauemmas kouluun. Omana lukioaikani koulumme menestyi yo-kirjoituksissa toiseksi parhaiten Lahden seudulla.

Lukion tason pitää korkeana sen oppilaat, opettajat ja kuntalaisten omalle koululleen antama tuki ja arvostus. Koulu ei saa koskaan käpertyä omahyväisesti kuoreensa vaan sen on jatkuvasti kuljettava määrätietoisesti eteenpäin, oltava avoin tuoreille vaikutteille sekä ymmärrettävä tärkeä asemansa paikalliskulttuurin vaalijana, kuntalaistensa kehittäjänä ja tulevaisuuden rakentajana. Sellainen olkoon Hollolan lukiomme myös tulevaisuudessa.