Kannabis lailliseksi

Vieras

/ #2324 Parit kaikille tutut faktat ympättynä hyötyihin

26.10.2010 01:29

Kannabiksen haitat nähtynä siihen että kuinka paljon hyötyä tuostakin voi saada, vieläpä ihan porvarinuoren näkökulmasta.

Suurin haittatekijä mikä edelleenkin lokaa kannabiksen käyttäjien ja kannattajien mainetta on se että se normaalissa suomalaisessa keskiluokassa yhdistetään hyvin usein kovempiin aineisiin. Olen seurannut keskustelua monilla palstoilla ja törmään hyvin usein sanaan "narkkari" kun puhutaan kannabiksen käyttäjästä. Totuus on täysin toinen. Nuo "narkkareiksi" kutstut henkilöt yleensä käyttäytyvät häiriintyvästi ja syöksevät ilmapiiriin pelkoa holtittomalla käytöksellään, jotkut luulevat että nämä henkilöt käyttävät pelkästään kannabista ei pidä läheskään paikkaansa. Agressiivinen ja arvaamaton käytös johtuu useinmieten amfetamiinin tai muiden stimulanttien käytöstä, myös heroiini aiheuttaa käyttäjässään pelkotiloja, psykooseja ja muita mielentilan häiriöitä jotka tekevät käyttäjästä sekavan jopa vastenmielisen. Tämä on hyvin yleistä kovia huumeita käyttävällä ryhmällä sillä aineiden "rajuus" psyykkeelle ja keholle on niin kova että suurempi osa sekoaa näihin. Useimmissa tapauksissa kovien huumeiden käyttäjät käyttävät kannabista vain sen takia että saavat nuppinsa sekaisin keinolla tai toisella, usein täysin laillinen alkoholi on mukana kuvioissa myös mikäli rankat aineet loppuvat. Kannabiksen kohdalla tilanne on täysin toinen. Kannabis ei käyttäjässään aiheuta fyysistä riippuvuutta tai kovia vieroitusoireita mistä syystä pakkomielle ja fyysinen addiktio eivät pääse vallitsemaan käyttäjän mieltä ja kontrolloimaan hänen elämäänsä. Pelkän kannabiksen käyttö ei pakota rikoksiin, kuten ryöstöihin, sillä addiktio ei ole läheskään yhtä voimakas kuin esimerkisi alkoholissa tai tupakassa. Kannabikseen voi liikakäytöstä johtuen kehittyä ns. psyykkinen riippuvuus, mikä on verrattavissa vaikkapa kahvin juomiseen, moni suomalainen ei pääse esimerkiksi kunnolla sängystä ylös saamatta kupillista kultamokkaa. Eihän kukaan kioskia ryöstä kahvipaketin takia? Riippuvuuspotentiaali on kuitenkin hyvin yksilöllinen ja jotkut saattavat kokea hyvän olon tunteen tarpeelliseksi normaallissa päivärytmissään, mikäli polttelu jatkuu säännöllisenä vuosien ajan. Tällöin addiktio huipussaan ja voi aiheuttaa käyttäjässä unettomuutta tai hermostoneisuutta, ei pakkomielteisiä vieroitusoireta kuten hikoilua, ahdistusta yms. on kuitenkin havaittu että äkillinen käytön lopettaminen voi aiheuttaa lyhytaikaista masentuneisuutta. Tämä koskee kuitenkin vain pientä prosenttia kannabiksen käyttäjistä. Psykologisia vaikutuksiakin kannabiksellä on, kuin myös kaikilla muillakin päihteillä. On tietyissä tutkimuksissa havaittu että kannabis voi laukaista psykoosin käyttäjässään joka pahimmassa tapakusessa voi johtaa skitsofreniaan tai maaniseen depressioon. On kuitenkin huomioitava se että käyttäjä joka kokee psykoosin on lähes kaikissa tapauksissa käyttänyt ainetta vuosia, hänellä on taipumusta psykoottisiin oireisiin, sekä suurin tekijä; se mitä hän on polttanut. Kannabislajikkeita on jopa tuhansia ja rikolliset kannabiksen kasvattajat, jotka kasvattavat kannabista myymiseen haluavat mahdollisimman suurisatoista ja vahvaa marihuanaa, jotta aineesta voi pyytää enemmän rahaa luonnollisesti. Tämä on suurimpia riskitekijöitä joutua psykoosiin koska rikollisesti ja ammattimaisesti kasvatettu kannabis on monin kerroin vahvempaa, kuin luonnosta tuleva tai tasapainotettu. Yleensä lajikkeita jalostamalla pyritään saavuttamaan mahdollisimman korkea THC pitoisuus kasvissa joka kannabiksen vahvin vaikuttava aine, Kannabiksessä on myös muita "kannabinoideja" Kuten CBN ja CBD näiden vaikutukset ovat hyvin toisenlaisia kuin THC:llä. Paljon THC:tä ja vähemmän muita kannabinoideja sisältävät lajikkeet ovat vaikutukseltaan hyvin vahvoja ja psykoottisia, käyttäjä tuntee suurta sekavuutta, laiskuutta, väsymystä, kovaa nälkää, apaattisuutta. Nämä ovat riskitekijöitä psykoosin laukeamisessa sillä käyttäjä kokee pelkän THC:n vaikutuksen alla asiat haastavina sekä outoina ja tälläiset seikat saattavat pitkässä juokussa muuttua psykoottisiksi vainoharhoiksi ja pahimmassa tapauksessa laukaista psykoosin. Jos kannabislajike sisältää tasapainotetusti CBN, CBD sekä THC kannabioideja on kokemus hyvin erilainen, käyttäjä tuntee hilpeyttä, empatiaa ja sosiaaliset tekijät korostuvat tapahtumissa eikä kokemus ole psykoottinen tai pelottava, vaan käyttäjä tuntee olonsa rentoutuneeksi ja mukavaksi, tälläinen kannabis on suosittua viihdekäytössä koska sen polttaminen on aidosti hauskaa. Seuralla on myös hyvin suuri merkitys aineen toimintaan ja tuntemuksiin. Voidaan suoraan vertauskuvainnollisesti sanoa että pizzakin maistuu paremmalta jos siihen ei laita pullollista tabascoa ja pizza on mukavampi syödä pizzeriassa kavereiden kesken kuin yksin kylmällä puiston penkillä.

Syy miksi kannabis sitten pitäisi laillistaa: Kannabikseen kytkeytynyt huumerikollisuus on massiivisempaa mitä kukaan tohtisi olettaa, suomen kannabisyhdis arvioi vuonna 2009 että kannabista kasvatetaan 20 000 kodissa ympäri maata, suuri osa näitä viljelmistä käsittää 3-10 kasvia ja ovat verrattain pieniä suurrikollisten harjoittamaan tehoviljelyyn, missä mahdollisimman lyhyessä ajassa koitetaan saada mahdollisimman THC-pitoista kannabista suuria määriä. Raha mikä tässä kaupankäynnissä pyörii on erittäin massiivista. Rikolliset tienaavat miljoonia pelkän kannabiksen myymisellä vuosittain ja näistä rahoista ei mene senttiäkään valtiolle. Hyvin ilmiselvää on myös se että rikollinen kannabis automaattisesti rahoittaa vahvempien aineiden hankitaa ja levitystä ulkomailta suomeen. Laillistamalla kannabis saataisiin kitkettyä suuren suuri osa pahemmistakin huumeista pois alta, kannabiksen laillistaminen myös vapauttaisi niin kovin kiireisten poliisien kädet ja resurssit voitaisiin ohjata viimeistenkin vaarallisten huumeiden kitkemiseen ja tällätavoin putsata merkittävä osa kaduista ja rikolliset olisivat ahdingossa.Samalla rikollisten kokonaismäärä suomessa putoaisi rajusti, kun poliisin ei enää tarvitsisi muistaa kannabiksen käyttäjää pysyvällä H-merkinnällä rikosrekisterissä, monen nuoren tulevasuuden suunitelmat ovat menneet täysin metsään aivan mitättömästä syystä. Muistakaamme että suomessa on erittäin korkeatasoinen ja tehokas poliisilaitos joka pystyisi suureen muutokseen ja vaikutkset näkyisivät saman tien. kannabiksen laillistamisesta olisi myös paljon hyötyä myös valtion kassalle joka voisi kerätä rahat kannabiksesta verojen kautta sekä kontrolloida laillista businestä, jotta homma pysyisi hyvin valtion hallinnassa. Verorahoillat voitaisiin laittaa vaikka mm julkisen liikenteen, terveydenhuollon, sosiaalisten alojen mm. päiväkotien ja vanhainkotien parantamista.Samalla kannabista voisi käyttää monet muunmuassa kroonisista kivuista kärsivät ja MS-tautia sairastavat henkilöt jotka kokevat keinon synteettisiä lääkkeitä miellyttävämmiksi. Kannabiksen laillistaminen myös tekisi aineesta itsestään turvallisemman, koska käyttäjät tietäisivät aina mitä polttaisivat sekä kannabioidi pitoisuuskin pystyttäisiin kohottamaan turvallisemmaksi ja käyttäjäystävällisemmäksi. Historia EI tunne YHTÄÄN jossa kannabis olisi aiheuttanut ihmisen kuoleman.

Summa Summarum
+ Suuret verotulot
+ Rikollisten olot vaikeutuvat
+ Kannabista on turvallisempi käyttää ja ostaa
+ Poliisilta vapautuu paljon resursseja
+ Kovien huumeiden rahoitus pienenee
+ Lääkinnäliset ominaisuudet helpommin saatavilla
+ vahvojen huumeiden käyttäjäkunta pienenee rajusti = vähemmän rikollisuutta ja turvallisemmat kadut.