YHTENÄISKOULU SÄILYTETTÄVÄ!

Jaakko Helander
Hämeenlinna

/ #10 JÄÄ HYVÄSTI YHTENÄINEN PERUSKOULU?

30.04.2007 09:06

Viime päivinä on käyty keskustelua helsinkiläisen Yhtenäiskoulun kohtalosta. Konsulttiyrityksen taloudellis-rationaalis-teknologisessa suosituksessa esitetään, että uuden perusopetuslain hengessä pitkään toiminut koulu lakkautetaan. Hämmentävää.

Suomalainen koululaitos on viime vuosina elänyt suurten muutosten aikaa. Opetussuunnitelmauudistukset ja lainsäädäntö ovat ohjanneet entistä tiiviimpään yhteistyöhön eri kouluasteiden välillä. Erityisesti yhtenäisen peruskoulun tarina on vasta rakentumassa. Harvassa ovat ne yhtenäiset peruskoulut, jotka aidosti toimivat fyysisesti ja yhteisöllisesti saman katon alla. Tätä taustaa vasten tuntuu erikoiselta, että uudistushengen mukaisesti pitkään toiminut ”mallikoulu” halutaan lopettaa.

Ekonomian asemesta olisi nyt paikallaan keskittää erityistä tukea, tutkimusta ja mallinnusta Yhtenäiskouluun, joka voisi toimia valtakunnallisesti ja kansainvälisesti esimerkkinä laadullisesti pitkäkestoisesta, syvästä ja vaikuttavasta ikäkaudet yhdistävästä oppimisyhteisöstä.

Jaakko Helander
kasvatustieteen dosentti