Pro Kirkkoharju

Pekka Kannus, Pro Kirkkoharju
Vieras

/ #132 Mikä vika maanvaihdossa?

01.11.2010 20:58

Ihan yhtä lailla rakennusyhtiöt voivat tehdä tarjouksensa Sorolalle vaihtomaasta vastaavine rakennusoikeuksineen kuin ao. Kirkkoharjun alueesta. Maanvaihto on täysin laillinen tapa järjestellä esim. kunnan maanomistuksia, joten on perusteetonta esittää, etteikö se voisi olla yksi ratkaisu säästää Kirkkoharju. Maanvaihodossa on se hyvä puoli, että Kirkkoharjua ei tarvitse silloin asemakaavoittaa vaan se voidaan kaavamuutoksella muuttaa osayleiskaavaan VL-alueeksi (virkistys- ja liikunta-alue). Samalla ei tarvitsisi etsiä/kinastella Kirkkoharjun ao. alueelle sitä lopullista hintalappua.

Numerolle 128: Kyllä 10 kerrostaloa 2.9ha alueelle on VALTAVA lovi Kirkkoharjuun! Tiedän kun olen paikalla käynyt monen monta kertaa (viimeksi eilen!) ja Lahtisen kaavahahmotelmat moneen kertaan lukenut. Lahtisen piirtämät 4-kerroksiset kerrostalot ovat aivan kiinni kunnan päähiihtoladussa. Jokainen liikkuja tietää, että rakentamisen jälkeen talojen asukkaat alkavat käyttää takapihalla olevaa hiihtolatua kävelyyn, koirien ulkoilutukseen, mopoiluun ymv. joten rakentamisen myötä se olisi entinen hiihtolatu.

Kevyen liikenteen väylät ovat hienoja myös liikunnan harrastajien kannalta, mutta niiden hintaa pitää saada ja saa käyttää vertailupohjaksi esim. suojeltaessa Kirkkoharjua. Niidenkin maksaja on aina lopulta yhteiskunta eli me veronmaksajat, olkoonkin, että liikenneväylissä saattaa olla mukana valtiokin. Niin, kukaan ei ole vielä laittanut hintalappua 5.6km pitkälle, tyhjänä seisovalle kevyen liikenteen väylälle Huutijärveltä kohti Orivettä. Kun katsoo sitä massiivista sepelin, soran ja kalliomurskeen määrää, joka siihenkin on ajettu, niin heitän, että hinta oli vähintäin 5.6milj. euroa. Korjatkaa, jos jollain on parempaa tietoa.