Adressi Päivi Räsäsen erottamiseksi ministerinvirasta

Raitistunut juoppo

/ #1464

22.02.2012 09:06

Adressissa esitetyt perustelut ovat tuulesta temmattuja ja paikkansapitämättömiä:

"- Aukioloaikoja lyhennettäessä kuluttajat siirtyvät nauttimaan alkoholin jatkoille tai julkisille paikoille"

Helsingissä nautitaan jatkuvasti alkoholia julkisilla paikoilla, vaikka keskustassa on 80 ravintolaa, jotka ovat auki klo 04 saakka. Ravintoloiden sulkiessa ovensa 04 asiakkaat siirtyvät joka tapauksessa jatkoille, mikä aiheuttaa muille asukkaille häiriöitä klo 04 - 05 välillä yöllä. Myös Helsingin poliisin tilastot osoittavat selvän piikin häiriökäyttäytymisessä 03 -05 välillä yöllä.

"- Tax free tuonti lisääntyy ja 'pimeän' viinan myynti lisääntyy"

Mikään tutkimus ei osoita tax free -tuonnin määrän olevan yhteydessä ravintoloiden aukioloaikoihin. "Pimeän viinan" myynti on Suomessa jo muutenkin historiaa, koska alkoholin hinta on Suomessa alkoholin vapaan tuonnin ja myös Alkon hinnoittelun takia alhaisempi kuin koskaan.

"- Alkoholin kuluttamisen siirtyminen yksityiskoteihin aiheuttaa häiriötä ja turvattomuutta asumaalueilla"

Edelleen, häiriöt ja turvattomuus asuma-alueilla, lisääntyvät huomattavasti klo 03 - 05 aikaan aamuyöstä, jolloin humalaisten juhlijoiden lauma purkautuu jatkoille ravintoloiden sulkiessa ovensa. Mikäli ravintolat eivät holtittomalla tarjoilullaan jopa yllyttäisi asiakkaitaan juomaan päänsä täyteen, he voisivat turvallisesti ja rauhallisesti nauttia pieniä määriä alkoholia hyvässä seurassa kotonaan, ilman sosiaalista painostusta julkiseen humaltumiseen ravintoloiden juoppoporukoissa.

"- Poliisin työmäärä lisääntyy kotihälytysten lisääntyessä"

Myös Helsingin poliisin tilastot osoittavat päinvastaista, selvä piikki häiriökäyttäytymisessä 03 -05 välillä yöllä juottoloiden sulkiessa viinahanansa.

"- Perheväkivalta lisääntyy"

Helsingin poliisin tilastot osoittavat päinvastaista, selvä piikki perheväkivallassa sattuu 03 -06 välillä yöllä juopuneiden asiakkaiden palatessa kapakoista kotiinsa.

"- Yöravintoloissa työskentelevien ravintolatyöntekijöiden palkkatulot putoavat arviolta n. 20-30%"

Toisin sanottuna viinaa myytäisiin vähemmän, mikä olisi kansanterveydellisesti hyvä asia. 60 -luvulla viinaa juotiin alle 2 litraa / henki / vuosi, nyt tilanne on räjähtänyt käsiin 12 litraa / henki / vuosi kulutuksella. Se raha, jotka jäävät käyttämättä ravintoloissa, eivät ole pois kansantaloudelta, sillä sama rahamäärä tultaisiin käyttämään muunlaiseen, yksilöiden hyvinvointia paremmin edistävään kulutukseen kansantaloudellisesti kestävämmällä tavalla.

"- Kuluttajan vapaus valita katoaa ja ihmisten sosiaalinen kanssakäyminen vähenee"

Jos sosiaalisella kanssakäymisellä tarkoitetaan juottoloiden juoppoporukoissa tapahtuvaa henkistä väkivaltaa ja suoranaista pakottamista ja yllyttämistä juomiseen, niin tämän kaltaisen sosiaalisen kanssakäymisen väheneminen on pelkästään yksilön ja yhteiskunnan etu.