Vastustamme Savon Sotilassoittokunnan lakkautusta!

Vieras

/ #48

23.02.2012 18:48

Savon Sotilassoittokunta, aikaisemmalta nimeltään Mikkelin varuskuntasoittokunta on toiminut Etelä-Savolaisen musiikkielämän yhtenä kivijalkana sen muusikoiden osallistuessa vuosikymmenten ajan Mikkelin Musiikinystävät r.y:n orkesteritoimintaan muodostaen pääosan orkesterin puhaltajista. Se työpanos on omalta tärkeältä osaltaan pitänyt Mikkelin orkesteria, Suomen 3. vanhinta yhtäjaksoisesti konsertoinutta orkesteria yllä. Toisin sanoen myönteinen vaikutus etelä-savolaiseen musiikkielämään on ollut kiistaton. Mikkelin orkesterin muuttuminen rungoltaan 12 -jäseniseksi ammattijousiorkesteriksi muutti orkesterin työtapoja, silti yhteistyötä on jatkettu hedelmällisesti. Tulevaisuudessa on nähty vieläpä lisää yhteistoimintamahdollisuuksia. Mikkelin musiikkielämä saa olla ylpeä myös Mikkelin Oopperayhdistyksen tuottamista lukuisista oopperoista, joiden toteutuksessa soittokunnalla on ollut merkittävä rooli. Myös sen muusikoiden opetustoiminta on Mikkelin musiikkiopistossa ollut todella merkittävää.
Näyttää siltä, että lakkautuspäätös on tehty tutkimatta ensin, mitä vaikutuksia se aiheuttaisi. Vaikutukset ovat mielestäni kulttuurisia, eikä sellaista voi pelkästään taloudellisilla mittareilla mitata. Y.P.