Suomen HALLITUKSEN pyydettävä anteeksi Israelilta!

Vieras

/ #1879 Nimi- ja kulttuuriyhteyksien etsimistä

03.03.2012 23:13

faktaa
Nimi- ja kulttuuriyhteyksien etsimistä

* Suomi-Israel-teorian raamattuperusteluna käytetään muun muassa Jeremian kirjan jaetta 31:8, jossa Jumala sanoo tuovansa Israelin ”pohjoisesta maasta”, ”maan perimmäisiltä ääriltä” takaisin pyhälle maalle. Termin ”maan ääret” nähdään sisältyvän myös maamme Finland-nimeen. Herätyskristillisissä piireissä kyseistä ”pohjoinen maa” ja ”maan ääret” -käsitteiden tulkintaa pidetään yleisesti virheellisenä.

* Teoriaa on perusteltu myös suomen ja heprean sadoilla toisiaan muistuttavilla sanoilla. Myös lukuisten suomalaisnimien väitetään olevan muunnoksia heprealaisista henkilönimistä tai Lähi-idän paikannimistä (esim. heprealainen sukunimi Hune – Hynynen, Assyrialainen kaupunki Gasur – Kasurinen).

* Tapakulttuurin osalta näkemyksen kannattajat näkevät yhtäläisyyttä esimerkiksi karjalaisten praasniekkaperinteiden ja muinaisten israelilaisten epäjumalanpalvelusmenojen välillä.

* Juuri-ryhmän jäsenten verkkosivuja:
www.fkf.net/Kadonneet
jarmo10.org/kartat.htm

(RV)

faktaa
Anglo-israelistit löytävät kadonneita heimoja Euroopasta

* Anglo-israelismi (British Israelism) on aatesuunta, jonka mukaan Ison-Britannian anglosaksinen väestö on Israelin kymmenen kadonneen sukukunnan jälkeläisiä, ja Jumalan valittu kansa hallitsemaan maailmaa. Teorian esitti ensimmäisenä John Sadler 1649.

* Näkemyksen mukaan englantilaiset ovat Efraimin heimoa, ja esimerkiksi suomalaiset ovat Isaskarin, ruotsalaiset Naftalin, norjalaiset Benjaminin ja tanskalaiset Daanin heimoa.

* Juutalainen Encyclopaedia Judaica -tietosanakirja pitää anglo-israelismia humpuukina. Muuten se pitää mahdollisena, että maailmalla on hajallaan aivan oikeitakin juutalaisperäisiä heimoja, kuten Etiopian falashat.

(RV)

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…