Oppilaaksiottoalueiden muutokset Kirkkonummella

Vieras

/ #2

04.03.2012 15:12

Vastustan erityisesti musiikkiluokkien ja kielikylpyluokkien pakkosiirtämistä. Asian valmistelu ei täytä avoimuuden ja hyvän hallintotavan kriteereitä - ellei sitten kyseessä ole tarkoituksellinen erityisopetuspalveluden alasajo. Perusteluissa ei ole myöskään esitetty muutoksen todellisia kustannuksia kokonaisvaltaisesta hyöty-haitta-analyysistä puhumattakaan. Nopea päätöksenteko hutiloiden valmistellen ei ole kenenkään etu, vaan tuottaa pikemminkin runsaasti sählinkikuluja ja osaoptimoituja ratkaisuja.

Julkisuudessa käytettävissä olevien tietojen perusteella vaikuttaa siltä, etteivät ehdotuksen tekijät ja sitä kannattaneet ole esimerkiksi
1. Syventyneet musiikkiluokkatoiminnan erityispiirteisiin, tarpeisiin ja välittömiin sidosryhmiin (mm. yhteistoiminta kunnan musiikkiopiston kanssa, opiskelun jatkuminen yläkoulussa luokilla 7-9). Musiikkiluokkatoiminnalla on kunnassa pitkät perinteet - 25 vuotta. Opiskelu alkaa 3-luokalta ja jatkuu peruskoulun päättymiseen asti 9 luokalle. Ei siis pääty 6:lle luokalle!

2. Ottaneet huomioon tilojen soveltuvuutta. Pelkkä sisäilmatutkimus ei riitä, vaan myös tilojen pitää olla muutenkin käyttötarkoitukseensa soveltuvat. Esimerkiksi musiikkiluokalla opiskelu on rinnastettavissa aineenopetukseen, jolla on omat erikoisvaatimuksensa tiloille.

3. Ottaneet huomioon opettajien roolia ja kuulemista. Työntekijöiden eli opettajien kuuleminen kuuluu hyvänhallintotavan mukaisiin menettelyihin. Niitä ei näin merkittävässä asiassa voi sivuuttaa, kuten Kirkkonummen sanomien lehtikirjoituksessa on mainittu.

4. Ottaneet huomioon vaikutuksia koulumatkoihin ja kustannuksiin ja oppituntien järjestämiseen. Molemmissa tapauksissa on kyse erityisvaatimuksiin perustuvasta opetuksesta, joihin oppilaat hakeutuvat koko kunnasta ei vain etelä-Kirkkonummelta. Palvelujen tulee sijaita siten, etteivät matka-aika ja kustannukset kasva kohtuuttomasti. Kuntahan ei korvaa matka-kustannuksia kuin oman koulupiirin kouluun.

5. Tunnistaneet perusopetuksen palvelutarjonnan monimuotoisuuden merkitystä oppilaiden musiikkikasvatukseen, harrastustoimintaan ja aitoon valinnanvapauteen.

6. Tunnistaneet, että tämäntyylinen osaoptimoiva suunnitelma ei ole omiaan säilyttämään perinteitä, turvaamaan musiikkiluokalle hakeutumista eikä opiskelua käyttötarkoitukseensa soveltuvissa tiloissa. Nykyiset alakoulun musiikkiluokkatilat kuuluvat koko Suomen tasolla ykköskategoriaan.

Nimimerkillä - "Musiikkiluokalla opiskelleiden äiti vuodesta 1998 lähtien" ja Musiikkiluokkien Tuki ry:n hallituksessa eri rooleilla toiminut vv. 2004 - 2010."