Suomen HALLITUKSEN pyydettävä anteeksi Israelilta!

Vieras

/ #1997 Tilanne Gaza-konfliktissa pahenee

11.03.2012 01:14

Perjantaina tapahtuneen palestiinalaiskomentajan surmanneen ilmaiskun jälkeen konflikti jatkaa eskaloitumista. Palestiinalaiset ovat ampuneet yön ja päivän aikana arviolta 80 rakettia Israeliin ja IDF:n lähes kymmenkunta pommitusta on aiheuttanut ainakin 14 palestiinalaisen kuoleman.

Lähteet: Haaretz, JPost, Maan-News
Toimittaja: Janus Putkonen
10.3.2012, Verkkomedia.org

Tilanne Gaza-konfliktissa pahenee

Palestiinalaiskomentajan surmaamisesta alkanut runsas rakettien ampuminen Gazasta kohti Israelia on jatkunut yön ja lauantain aikana. Israelin rakettipuolustus on onnistunut puolustusalueellaan torjumaan 27 ammutusta raketista jopa 25 kappaletta, kertoo Haaretz uutiset.

Palestiinalaiset kertovat kahden palestiinalaisen kuolleen tuoreessa ilmapommituksessa, joka oli kohdistettu kahteen moottoripyöräilijään. Yhteensä jo 14 ihmisen kerrotaan saaneen surmansa Israelin ilmavoimien pommituksissa, jotka ovat jatkuneet lauantaina. Kymmenien ihmisten kerrotaan loukkaantuneen Gazassa. Yön aikana tapahtui kuusi ilmapommitusta.

Jerusalem Postin mukaan 80 rakettia olisi ammuttu Gazasta, Haaretzin mukaan luku on yli 60. Palestiinalaisten mukaan luku on 70 ammuttua rakettia ja kranaattia. Haaretz kertoi aiemmin illalla ja yöllä ammuttujen rakettien aiheuttaneen 8 henkilön haavoittumisen.

Kiihtynyttä eskalaatiota ei toistaiseksi ole juurikaan virallisesti kommentoitu kummaltakaan puolen rintamaa.

Toimittajan kommentti:

Verkkomedia jatkaa koko Lähi-idän yleistilanteen kannalta erittäin vaarallisen konfliktin kehittymistä. Israelin armeija on jo kuukausia ilmoittanut valmiutensa uuteen Gazan sotaan ja pelättävissä onkin tilanteen räjähtäminen täysimittaiseen sotaan, joka voisi pahimmillaan vetää muutenkin epävakaaksi muuttuneen Lähi-idän eskalaatioon mukaan. Tästä uhasta onkin uutisoitu Verkkomediassa usein ja henkilökohtaisesti tulin erittäin hyvin tutuksi vuoden 2009 konfliktin aikaan alueella vallitsevan tilanteen kanssa. Mahdollinen uusi "operaatio Cast Lead" onkin todellinen uhka koko Lähi-idän vakaudelle ja sellaisen on pelätty laukaisevan hallitsemattoman tapahtumavyöryn.

Palestiinalaiskysymys on jatkuva huolenaihe Lähi-idän politiikassa, ja Gazaa hallitseva Hamas-liike on sekä Syyrian, Libanonin, että Iranin tukema. Rauhanneuvottelut palestiinalaisten ja Israelin välillä ovat katkenneet.

Verrattuna edelliseen Gazan sotaan vuonna 2009, jolloin surmansa sai yli 1 400 palestiinalaista, tilanne on muuttunut, koska palestiinalaisten puolueet Hamas ja Fatah ovat muodostaneet yhteisrintaman ajamaan Palestiinan valtion perustamistavoitetta. Myös ratkaisevan tärkeä Egyptin asema on toinen verrattuna vuoteen 2009, jolloin Israel pystyi luottamaan tukeen presidentti Mubarakilta. Tilanne saattaa siis riistäytyä käsistä – ja laukaista myös odotetun aseellisen 3. intifadan, palestiinalaisten kansannousun.

Lähteet:

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…