Kannabis lailliseksi

Vieras

/ #2451 Yhteiskunnan hyväksi

14.11.2010 14:29

Minusta on mukavaa leikkiä piilosta vielä näin aikuisiällä, kunhan vaan ei joudu itse etsimään. Mikäs siinä, jos yhteiskunnalla on varaa pitää resursseja yllä näiden turhien piiloleikkien harjoittamiseen. Laillistamisesta olisi enemmän hyötyä yhteiskunnalle, kuin minulle, yhdelle tötsyttelijälle.

Minä saan nytkin käyttää valitsemaani turvallisempaa päihdettä juuri silloin kun haluan, uhkana on vain pieni muutaman kymmenen euron sakko. Halutessani voisin muuttaa esimerkiksi Tanskaan, missä on hieman avoimempi suhtautuminen pössyttelyyn, mutta siellä minua uhkaisi suurempi tai samansuuruinen sakko esim. suojatien ylittämisestä punaisen valon palaessa, vaikka ketään ei näkyisi. Vaikka mielelläänhän sitä seisoskelee valoissa ajankuluksi!? Siinä on vain mahdollista ottaa tietoinen riski ylittäessä katua. Liikenne voi silti tappaa, joten eikö sakkorangaistus ole siinä asiassa ihan hyvä pelote pitämään tyhmimmätkin ihmiset paikallaan odottelemassa?

Polttaessani hatsit otan tietoisen riskin ainoastaan itseni kanssa (riskiä vähentää kokemus, sekä alkoholin käyttämättömyys). Tässä suhteessa en vain osaa kuvitella oikeasti ansaitsevani sakkoa. En nyt ala tässä vähättelemään päihteiden käytön riskejä, mikä on yleiseti ottaen suurinta tyhmyyttä näillä palstoilla kannabiksen puolustajien keskuudessa (vaikka yleisesti ottaen saattavatkin olla suhteellisen fiksua ja ymmärtäväistä porukkaa).

Sakkojen kanssa pelottelu tässä asiassa ei toimi! Käyttäjät vain kääntyvät yhteiskuntaa vastaan. Tästä seuraa suurimmat haitat yhteiskunnalle. Kuka enää edes pelkää kiinnijäämistä, kun käyttö on täälläkin yleistynyt jopa uskomattomiin lukuihin.

Asia, mistä en ottanut vielä puhetta on H-merkintä. Kenen mielestä se on reilua? Siinä on asia, jolle täytyy tehdä jotain. Miten on oikein, että ensikokeilijat, satunnaiskäyttäjät, käyttäjät ja ongelmakäyttäjät leimataan samaan kastiin kiinnijäädessään? Miten on oikein, että kannabiksen ja heroiinin käyttäjät tuomitaan samaan kastiin? Minä ainakin huomaan eron kannabiksen satunnaiskäyttäjän ja heroiinin käyttäjän/ongelmakäyttäjän välillä, mutta yhteiskunta leimaa nämä ääripäiden kaverit samaan porukkaan, jolle töitä ei anneta. Nyt sitten alkoholinkäyttäjät (vaarallisen huumeen käyttäjät) saavat ne ammatit, joihin laittomien huumeiden käyttäjiä ei tahdota; ei edes kannabiksenkäyttäjiä, jotka ovat varmasti työkuntoisia seuraavana päivänä käytöstä. Alkoholin aiheuttamat vieroitusoireet (krapula) ovat jo yhden käyttökerran jälkeen niin kovat, etten todella tahdo käyttää kenenkään alkoholia käyttävän ihmisen palveluita tässä maassa ja alkoholikulttuurissa (lue: Suomen alkoholikulttuuri = sitä parempi, mitä enemmän eilen joit). Miksei tätä asiaa sitten korjata? Kiviniemi ja hallitus lakaisee asian maton alle, koska he eivät kuuntele, eivätkä ymmärrä. Laitetaan vaikkapa A-merkintä Alkon asiakkaille, ja viekää heiltä ainakin ne hoitoalan työpaikat. Kuinkahan moni alkoholinkäyttäjä kannattaisi tätä?? Itse en työnantajana palkkaisi mielelläni alkoholin viikonloppukäyttäjää, tai en tahtoisi vapaapäivän jälkeisestä työpäivästä hänelle palkkaa maksaa.

Jokin järki tähän päättömään menoon täytyy saada. Yhteiskunnan hyväksi! Muutamassa maassa tarjotaan verkkoapua kannabiksen ongelmakäyttäjille, mikä on tarpeeksi. Eipä taida alkoholisteille vastaava apu toimia.

Kiitokset niille, jotka jaksavat lukea, propsit niille, jotka ymmärtävät ja suurkiitokset niille, jotka tekevät asialle jotain!