Suomen HALLITUKSEN pyydettävä anteeksi Israelilta!

Vieras

/ #2069 'Neuvottelu tai sota' - Yhdysvalloilta uhkavaatimus Iranille

15.03.2012 14:43

USA haluaa Venäjän toimittavan viestin Iraniin: Teheranilla on viimeinen mahdollisuus neuvotteluihin. Jos näin ei tapahdu, hyökkäys Iraniin tapahtuu vain kuukausien kuluessa. Yhdysvaltain ulkoministerin uhkavaatimuksesta kertoivat venäläiset korkea-arvoiset diplomaattilähteet.

Lähde: RT
Toimittaja: Janus Putkonen
14.3.2012, Verkkomedia.org

'Neuvottelu tai sota' - Yhdysvalloilta uhkavaatimus Iranille

Yhä voimakkaampien laivastovoimien kerääntyessä Iranin vastaiselle merialueelle, uhkavaatimuksen antoi USA:n ulkoministeri Hillary Clinton tavatessaan Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrovin New Yorkissa maanantaina. Asiasta kertoi diplomaattilähde Kommersant Daily -uutisille.

"Hyökkäys tapahtuu ennen vuoden loppua. Israel kiristää presidentti Obamaa. He ovat asettaneet hänet mielenkiintoiseen asemaan – joko hän tukee sotaa tai menettää juutalaisten lobbausjärjestöjen kannatuksen," sanoi diplomaattilähde venäläiselle sanomalehdelle.

Tietojen mukaan Washington olisi antanut Teheranille viimeisen mahdollisuuden ratkaista konflikti rauhanomaisesti ja USA haluaa Moskovan vievän tämän viestin. Iranin on edistyttävä neuvotteluissa P5+1 maiden ryhmän kanssa, johon kuuluvat viisi YK:n turvallisuusneuvoston pysyvää jäsenmaata sekä Saksa.

Neuvotteluja ryhmän kanssa odotetaan huhtikuussa. Tarkkaa aikaa ja paikkaa ei vielä ole päätetty. Keskusteluissa on tarkoitus käsitellä Iranin mahdollista ydinaseohjelmaa ja YK:n alainen IAEA vaatii pääsyä Iranin sotilasalueille, varsinkin Parchinin tukikohtaan.

Tällainen tarkastus tehtiin viimeksi vuonna 2005, eikä mitään epäilyttävää löytynyt. Nyt kuitenkin IAEA on epäillyt Parchinin tukikohtaa käytettävän ydinräjäyttimien testaukseen. Irania syytetään todisteiden peittelystä. Teheran kiistää nämä syytökset ja on luvannut tarkastajille pääsyn tukikohtaansa.

Kysyttäessä raportoidusta Yhdysvaltain uhkavaatimuksesta, Venäjän varaulkoministeri Sergey Ryabkov kristisoi tällaista "viimeinen mahdollisuus" retoriikkaa.

"Tällainen puhe on epäammattimaista. Ei sellaista ole olemassakaan kuin viimeinen mahdollisuus. Se on julistus poliittisesta tahdosta ja... "Venäjä tulee tekemään kaikkensa estääkseen tämän toteutumisen*."" Suom. huom. alkup. sanonta: and Russia does everything to foster such will rather than let it wane*.

Huippudiplomaatin mukaan tilanteen negatiivinen kehitys on nähtävissä ja arvioi, "he, jotka ovat sotilaallisten keinojen kannalla tulisi hillitä itseään ja etsiä diplomaattisia ratkaisuja."

"Sota ei tule ratkaisemaan ongelmia vaan luo miljoonia uusia," Ryabkov varoitti.

Venäjällä varustaudutaan sodanuhkaan

Sotilaallisen konfliktin tullessa yhä todennäköisemmäksi, Venäjä on luonut suunnitelmia negatiiviselle kehitykselle. Sotilas- ja turvallisuusviranomaiset ovat valmistautumassa pakolaistulvaan naapurimaista, kuten myös eteläisen Venäjän alueelta. Suunnitelmien yksityskohdat ovat salaisia, mutta niiden olemassaolo vahvistetaan sekä siviili- että sotilasviranomaisten toimesta.

Moskova ei ole huolissaan ainoastaan humanitaarisesta katastrofista, joka on odotettavissa eteläisillä rajoillaan. On myös pelättävissä että vanhat konfliktit alueella tulevat syttymään eskalaation seurauksena. Pelot kohdistuvat varsinkin Armeniaan, Azerbaijaniin ja Vuoristokarabahiin. Venäjä valmistautuu myös omiin sotilastappioihin.

Israelissa tilanne repii mielipiteitä. Israelilaisten keskuudessa pelätään seurauksia ja kostoa, mikäli Tel-Aviv ryhtyy hyökkäyksiin Iranin voimalaitoksia vastaan.

"Iraniin hyökkäämisessä ei ole logiikkaa. Mutta meillä on hallitus joka tekee epäloogisia ratkaisuja ja se on erittäin pelottavaa," sanoo Sharon Dolev, aktivisti Israelin rauhanjärjestöstä.

Janus Putkonen @ 14.3.2012 13:07

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…