Adressi Päivi Räsäsen erottamiseksi ministerinvirasta

Jyväskylän KD

/ #2259 Ravintolat aikaisemmin kiinni

16.03.2012 22:07

Jyväskylän KD:n kevätkokouksen 13.3.2012 julkilausuma myös KSML:ssa 16.3.2012:

Keskisuomainen 16.3.2012 sivu 11:

JYVÄSKYLÄN KRISTILLISET

hentänyt pahoinpitelyri-
kosten määrää esimerkiksi
Norjassa.

Jyväskylän KD:n kevätkokouksen 23.3.2012 julkilausuma:

KUNTAUUDISTUS VAATII KOKONAISVALTAISTA TARKASTELUA

Jyväskylän Kristillisdemokraatit katsoo, että kuntauudistuksessa keskeistä on toimivien kokonaisuuksien löytäminen ja peruspalveluiden ja lähidemokratian turvaaminen. Suurkunnat eivät saa olla itsetarkoitus eivätkä välttämättä ole taloudellisesti edullisimpia. Tutkimusten mukaan yksikkökustannukset ovat kaikkein korkeimpia pienimmissä ja suurimmissa kunnissa. Kuntakentän suurten taloudellisten haasteiden ratkaiseminen edellyttää monenlaisia toimenpiteitä ja kokonaisvaltaista tarkastelua. Kuntarajojen siirtäminen voi joissakin tapauksissa lisätä elinvoimaa ja
yhtenäistää maankäyttöä. Liian suurten kokonaisuuksien luominen, kuten esimerkiksi Keski-Suomen jakaminen vain neljään kuntaan, voi kuitenkin johtaa myös elinvoiman vähenemiseen, palveluiden keskittymiseen ja demokratian heikkenemiseen ilman toivottuja taloudellisia säästöjä.

Jyväskylän KD:n mielestä kuntien taloudellisten haasteiden voittaminen edellyttäisi ennen muuta palveluiden järjestämisen tarkastelua ja panostusta varhaiseen tukemiseen ongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Erityisesti sosiaali – ja terveyspalveluiden järjestämismalli tulisi ottaa avoimeen tarkasteluun järkevän ja kustannustehokkaan toteuttamistavan löytämiseksi. Osaltaan kuntien taloudellisia haasteita ovat lisänneet valtion kuntien vastuulle antamat velvoitteet, joihin ei ole saatu vastaavaa rahoitusta. Palveluiden järjestämisen lisäksi on tarkasteltava palvelutarpeiden syitä. Esim. päihdeongelmien aiheuttamiin huomattaviin kustannuksiin yhteiskunnalle on uskallettava puuttua. Jyväskylän KD, kuten monet viranomaisetkin, pitää järkevänä ravintoloiden aukioloaikojen lyhentämistä aamuyöllä päihtymyksestä aiheutuvien lieveilmiöiden vähentämiseksi. Norjassa tällä on havaittu olevan vaikutusta pahoinpitelyrikosten määrää vähentävästi. KD korostaa myös lähimmäisyhteiskunnan vahvistamisen tärkeyttä, jotta yhteinen vastuu ja välittäminen nousisivat uuteen arvoonsa niin kolmannen sektorin kuin yksilöiden kautta.