Järvenpää-lisä 2010 - KUNTALISÄ SÄILYTETTÄVÄ

Vieras

/ #10 Paljonko tätä on tutkittu?

20.11.2010 17:38

Onkohan tehty lainkaan tutkimusta, monelleko kuntalisää menisi, jos ehtoja tiukennettaisiin. Mielestäni on jokseenkin järjetöntä, että lisää saavat voivat työskennellä niin paljon kuin haluavat, menettämättä kuntalisää. Eihän siinä ole järjen häivääkään.
Ymmärtääkseni kuntalisän tulisi mahdollistaa alle 3-vuotiaiden (HUOM!) kotihoito, erityisesti pienituloisten perheissä, ja heidän, jotka todella hoitavat lapsiaan kotona eivätkä tee sitä työn ohessa tai työtä lasten kotihoidon ohessa.

Mielenkiinnolla luin taannoin teetetyn tutkimuksen tuloksia koskien Järvenpää-lisää. Olin aika pöyristynyt ja surullinen huomatessani että iso osa kuntalisää nauttivien perheiden vanhemmista olivat molemmat(!) työssäkäyviä, hyvätuloisia, korkeasti koulutettuja jne. Maalaisjärkeni väittää, että heillä kotihoito ei voi mitenkään olla tuloista, etenkään kuntalisästä, riippuvaista.

Entäpä jos kuntalisä olisikin tulorajallinen? Tuloraja todennäköisesti jättäisi meidätkin vaille kuntalisää, mutta jäisivätpä sitten ne lisän aikana töitä tekevätkin ilman lisää. Silloin rahat taatusti menisivät heille, jotka niitä tarvitsevat.

Kuntalisän säilyttäminen olisi tärkeää ja uskon, että ainakin edellä mainitulla muutoksella suurin osa hyvätuloisista perheistä (eli kuntalisää varsinaisesti tarvitsemattomista) jäisi ilman Järvenpää-lisää. Vaikka niinhän se raha aina virtaa rahan luokse, ja jos ei luonnostaan niin sitten ohjattuna. ;-)

Toisaalta myös muta ehtoja tulisi muuttaa: Miksi on täytynyt opiskella/ olla työssä, jotta on oikeutettu lisään? Vanhempi kuin vanhempi on varmasti ansainnut lisän - unohdetaan tässä kohtaa ne tulorajan ylittävät/ kotihoidon tuen aikana työssä käyvät.

Uutta tutkimusta kehiin, ja katsotaan, mikä on tulos kun tarpeettomasti lisää saaneet karsittaisiin pois.