Järvenpää-lisä 2010 - KUNTALISÄ SÄILYTETTÄVÄ

Sosiaali- ja terveyslautakunta on äänestänyt kokouksessaan 13.10.2010 Järvenpää-lisän lakkauttamisesta. Asia käsitellään vielä budjetin yhteydessä Järvenpään kaupunginhallituksessa. Lopullisen päätöksen tekee kaupunginvaltuusto joulukuun kokouksessaan.

Järvenpää-lisää maksetaan KELA:n kotihoidontuen lisäksi 145 euroa/kk perhettä kohden, siihen saakka kunnes lapsi täyttää 2 vuotta. Ehtona on, että perheen kaikkien lasten hoito tulee järjestää kotihoitona ja kotiin jäävä vanhempi on kotona lasten hoidon vuoksi. Järvenpää-lisää maksetaan yli 300 perheelle. Vuonna 2009 kaupunginvaltuusto päätti säilyttää lisän, mutta karsi sitä tuntuvasti.

Me adressin allekirjoittaneet katsomme että Järvenpää-lisän lakkauttaminen tai alentaminen asettaa järvenpääläiset perheet taloudellisesti eri arvoiseen asemaan lähikuntien lapsiperheisiin verrattuna sekä aiheuttaa monelle vaikeuksia hoitaa alle kaksivuotiaat lapset sisaruksineen kotona. Yhden alle kolmevuotiaan lapsen hoitokulut kunnallisessa hoitopaikassa ovat arviolta yli 1000 euroa kuukaudessa. Päälle tulevat lisäksi päiväkotien investoinnit ja tilahallintakulut. Tälläkin hetkellä Järvenpään on vaikea taata päivähoitopaikkaa alle kouluikäisille lapsille ja ryhmien kokoja on kasvatettu. Tämä herättääkin huolen lisän lakkauttamisen aiheuttamista kustannusten kohoamisisesta päivähoidossa sekä resurssien riittämättömyydestä, mikäli perheet eivät pysty halutessaan valita kotihoitoa ja kotona lapsiaan hoitavista vanhemmista osa palaa töihin.

Me allekirjoittaneet vetoamme kaupungin päättäjiin Järvenpää-lisän säilyttämisen puolesta. Taloudellisen tuen lisäksi Järvenpää-lisä on signaali että kaupunki ja yhteiskunta arvostavat pienten lasten kotihoitoa yhtenä tärkeänä osana lasten ja nuorten hyvinvointia.

Järvenpää mainostaa itseään lapsiystävällisenä kaupunkina. Nyt jos koskaan on lupauksen lunastamisen paikka ja mahdollisuus panostaa pitkän aikavälin kestävään talouteen.

Adressi luovutettin 22.11.2010 kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kaarina Wilksmanille.

ADRESSI ON SULJETTU, KIITÄMME KAIKKIA ALLEKIRJOITTANEITA.

Eija Kantelus, Annika Tolmala    Ota yhteyttä adressin tekijään