Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Jarmo Kari
Vieras

/ #74 Ei hinta ja laatu kulje käsi kädessä

21.11.2010 10:57

Olen useamman kerran viimevuosien aikana joutunut turvautumaan tähän SPR:n sairaankuljetukseen lähiomaiseni vuoksi. Palvelu on ollut aina erittäin laadukasta, asiantuntevaa ja ystävällistä.

Miten voin luottaa, että palvelu säilyy jatkossa vähintäänkin nykyisellä tasolla ?

Olen antanut itseni ymmärtää, että uusi palveluntuottaja on omassa rekrytoinnissaan valinnut noin puolet nykyisistä ensihoitajista, mutta jättänyt nämä vankimman ammattitaidon omaavat ensihoitajat valitsematta.

En epäile yhtään etteikö nämä valituksi tulleet ole ammattitaitoisia omassa työssään, mutta kyllä ne kokemusvuodet tuovat suurta lisäarvoa.
Alalla kuin alalla kokemusvuosien lisääntyessä laajenee kokonaisnäkemys ja ammatillinen osaaminen.
Varsinkin tällaisessa työssä, jossa työskennellään pareittain on kokeneemmalla työntekijällä paljonkin annettavaa työparille, vaikka molemmat ovatkin alan ammattilaisia.

SosTer-lautakunnan pöytäkirjasta ilmenee että Päätösperusteena on ollut kokonaistaloudellisesti edullisin hinta. Kyllä mielestäni tällaisessa asiassa, jossa loppupelissä voi olla ihmishenki kyseessä, päätösperusteena tulisi olla ammattitaito,kokemus ja paikallistuntemus.

Kyllä kaupungin olisi pitänyt vaatia edes uudelta palveluntuottaja, että nyt SPR:n irtisanomat työntekijät olisivat olleet etusijalla tämän MedGroupin värvätessä työntekijöitä.

Paljonkohan muuten oli tarjouksissa eroa versus SPR/MedGroup ?

Jos tarvitsen esim. työkalua johonkin kerran tai kaks niin ehkä hankin sen halvimman, mutta jos tarviin sitä päivittäin niin kyllä todennäköisesti hankin sen laadukkaimman vaikka budjetti vähän kärsisikin, mutta tod. näköisesti kannattaa pitemällä tähtäimellä (Tämä nyt oli ehkä huono vertaus, mutta vertaus kuitenki)

Muutama vuosi sitten olin tekemisissä edellisen vaalikauden luottamushenkilöiden kanssa, toki usea heistä remmissä edelleen. Huomasin silloin että kyllä ns. kansalaisaktiivisuuus kannattaa, mutta kannattaa todella olla hereillä, sillä kyllä jäi sellainen maku että asioita valmistellaan hyvinkin "salassa" ja tuodaan siten lautakunnan päätettäväksi ilman että asiaan ehtii paremmin tutustua. Luottamushenkilöt luottavat välillä liikaa valmistelevien virkamiesten ja -naisten esittelemiin asioihin, heille tuodaan nokan eteen papereita joissa on lukuja ja laskelmia. Mutta ymmärtävätkö he oikeasti mitä ne kertovat, uskalletaanko kyseenalaistaa vai mennäänkö massan mukana?

ps. pitäisköhän esim. perusturvajohtajaksikin palkata henkilö jonka saa halvimmalla?