Ei kerrostalorakentamista Koskenrantaan

Vieras

/ #4 Järkeä kaavoittamiseen

25.11.2010 17:21

On käsittämätöntä, että Rovaniemen kaavoittajalla ei tunnu olevan minkään näköistä ymmärrystä aidon rovaniemeläisen tunnelman säilyttämiseen. Suurin osa "vanhasta" Rovaniemen rakennuskannasta on jo tuhottu. Pitäisi nyt vihdoin viimein tajuta säilyttää se mikä vielä on jäljellä. Rovaniemihän on Euroopan laajin kaupunki, mitä hyötyä siitä on kun kaikki kerrostalot ym. pitää rakentaa keskustaan. Rovaniemen keskustan asemakaavan suunnitellut arkkitehti A.Aalto piirteli aikoinaan asemakaavan erityisesti matalaksi luontoarvojen säilyttämiseksi. Jos esim. Lappiatalo tai kirjasto purettaisiin, niin minkähän lainen poru siitä syntyisi muualla kuin Rovaniemellä. Täällähän ei tunnetusti ymmäretä säilyttää eikä kunnioittaa toisen arkkitehdin suunnitelmia.
Ei todellakaan pidä hypätä milloin YIT:n tai jonkun muun tahon naruissa kun kaavoituksia suunnitellaan ja pitäisi huomioida myös asukkaiden viihtyvyys, he kuitenkin loppu peleissä kaavottajien palkan maksaa.