Tervalammen kuntoutuskeskusta päihdeongelmaisille ei saa sulkea.

Herra Tommisalo

/ #18

29.04.2012 23:10

Monissa hoitopaikoissa paikkamäärää vähennetään ja hoitoon pääsy tehdään ylivoimaiseksi. Itse olin vuosi sitten muutaman kuukauden mittaisella hoidolla toisessa laitoksessa, ja tämä muutti elämäni kokonaan! Olin käyttänyt huumeita ja ryypännyt itseäni tärviölle 13-vuotiaasta asti eli puolet elämästäni (26) kunnes monien itsemurhayritysten jälkeen sain hoitopaikan. Laitoksessa tutustuin ryhmiin ja sisällä räjähti, koko elämän kestänyt epäinhimillinen yksinäisyys ja tuska loppui ja sain elämästä kiinni. Nyt vuosi raittiutta lukuunottamatta kahta yhden päivän retkahdusta, noiden jälkeen palasin heti ryhmiin ja tämä esti luisumasta "kentälle".
Ilman laitospaikkaa oisin joko montussa tai entistä hirveämmässä kunnossa radalla, ehkä linnassa kukaties. Meidänkaltaisia ei ole paljoa, eikä kovin suuri prosentti laitospotilaista ainakaan ekalla kerralla saa elämästä kiinni, mutta jokainen on tärkeä! Älkää hyvät päättäjät yrittäkö säästää väärässä paikassa! Tämä hoitopaikkakieroilu on ihan sama kuin kantaisi valoa ämpäreillä pimeään mökkiin. Jos säästätte välittömästi muutamia tonneja paikkojen vähennyksellä, niin saatatte monet addiktit kadulle, kujille ja rikostilastojen koristeeksi.. ja tämä tulee yhteiskunnalle pidemmän päälle valtavan paljon kalliimmaksi. Jos ette itse tiedä todellisuuden raadollista mustavalkoisuutta, kysykää alan asiantuntijoilta: Kysykää toipuvilta addikteilta.