EU:n ulkopuolelta tulevien ulkomaalaisten oikeutta ostaa Suomesta maata tai kiinteistöjä tulisi rajo

Kimmo Kylämies
Taipalsaari

/ #8 Tanskan malli

03.07.2007 16:00

Maapohjan myymisessä ulkomaalaisille vedotaan EU:hun, EU:ssa saa / pitää myydä, jos joku haluaa ostaa, kotimaalla ei väliä. Onko todella näin? Eikös Tanska ole EU:ta? Tanska on ollut EU:n jäsen paljon pidempään kuin Suomi. Mutta menepä suomalaisena tai ruotsalaisena, saatikka venäläisenä ja yritä ostaa rantapalsta Tanskan maalta. Ei onnistu - ainakaan kovin helpolla. Mikä on Tanskan konsti estää ulkomaalaisten rantojen ostot. Alunperin este lienee Tanskassa tehty saksalaisten ryntäyksen estämiseksi, mutta hyvin se pelaa kaikkia muitakin vastaa - edelleen. Voisko Tanskasta saada meille mallin, miten homma hoidetaan.

Kyllä me Saimaan rannoilla asuvat tai rantapaikkaa havittelevat joudumme jo maksamaan kalliisti venäläisten ostovoimaa ja läsnäoloa vastaan. Suomalisten rahat eivät riitä kilpailussa rikastuneita pietarilaisia vastaan.

Ja jos rantaa suomalisella olisikin, ei saa rakentaa. Todellisuutta on Suomessa ja Saimaalla sekin, että jonkun omistamaan maa-alueeseen saattaa kuulua satoja metrejä, jopa useita kilometrejä rantaviivaa, mutta yhtään rakennusta ei saa rannalle, omalle maalle luvan kanssa tehdä. Kaava estää rakentamisen, jos maa on luokiteltu esim metsämaaksi tai maatalosmaaksi. Jos tällainen maanomistaja haluaisi kuitenkin tehdä vaikka saunamökin rannalle, hänen täytyy kilpailla mm venäläisten ostajien kanssa rantapaikoista, joille saa rakentaa. Omistamalleen maalle ei saa rakentaa, vaikka rantaa olis kilometri ja väljyyttä reilusti yli normaalin rantarakentamistiheyden. Ympäristökeskus valvoo rantarakentamista lain antamalla oikeudella: olisko kaavoissa ja säädöksissä kuitenkin varaa suurempaan joustavuuteen suomalaisten eduksi?