Adressi Koulukiusaamista Vastaan

Adressin tekijä

/ #29 Aikaa oppilaalle

11.07.2007 20:43

Eduskunta kävi eilen vilkasta keskustelua valtiontalouden menokehyksestä seuraaville neljälle vuodelle. Kehykset toimivat valtion budjetin valmistelun pohjana ja menokattona - se viitoittaa tietä sille, mihin tulevina vuosina panostetaan.

Vasemmisto-opposition vaatimukset koulutukseen ja osaamiseen ovat juuri niitä samoja asioista, joita sinivihreä hallitus aikoo nyt toteuttaa. Yllätys ei liene se, että oppositio vain vaatii pikkuisen enemmän rahaa näihin panostuksiin. Pidänkin tätä selkeänä kiitoksena hallituksen valitsemalle linjalle.

Perusopetukseen panostaminen on yksi keskeisistä painopisteistämme. Seuraavan neljän vuoden aikana ohjaamme mittavat 80 miljoonaa euroa koulutuksen laadun kehittämiseen.

Näin voidaan pienentää ryhmäkokoja sekä vahvistaa tuki- ja erityisopetusta, samoin opinto-ohjausta ja oppilashuoltoa. Opettajalla on oltava aikaa jokaiselle oppilaalle.

Ryhmäkokojen pienentämisen osalta hallituksen viesti on selkeä: ylisuuriin opetusryhmiin on puututtava. Pienet ryhmäkoot ovat paras keino parantaa perusopetuksen laatua, ehkäistä syrjäytymistä ja samalla kehittää opettajien työolosuhteita.

Tiukkaan säätelyyn ja yhteen malliin ryhmäkokojen suhteen emme kuitenkaan halua lähteä. Olosuhteet kunnissa ovat hyvin erilaiset eri puolilla Suomea. Opetustilanteet, oppiaineet ja oppilaat ovat erilaisia. Se, mikä on toimiva koko toiselle oppilasryhmälle, ei välttämättä ole sopiva toiselle. Oppilaiden yksilölliset tarpeet vaihtelevat.

Tiukka säätely olisi vaarassa johtaa siihen, että säädetystä opetusryhmien maksimikoosta tulisikin minimikoko, jota kunnat noudattaisivat. Tämä ei antaisi liikkumavaraa huomioida oppilaiden
ja opetusryhmien erilaisia tarpeita. Parhaiten opetusryhmät voidaan pitää kurissa takaamalla kunnille riittävät voimavarat huolehtia perusopetuksesta.

Liian suuret opetusryhmät ovat vakava ongelma. Kunnissa on seurattava tarkasti ryhmäkokojen suuruutta ja estää ylisuuret ryhmät.

On välttämätöntä luoda keinot seurata sitä, että lisävoimavarat todella kanavoituvat pienempiin ryhmäkokoihin ja koulutuksen laadun kehittämiseen. Demariministerit ovat tämän asian jättäneet tekemättä.

Opetusministeriö tulee luomaan seurantajärjestelmän ryhmäkokotilanteesta yhteistyössä Kuntaliiton ja Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n kanssa. On tärkeää, että kuntapäättäjillä on olemassa selkeää vertailutietoa ja parhaat käytännöt saadaan hyödynnettyä.

Perusopetuksen laadun turvaamisessa on ensisijaista huolehtia myös siitä, että meillä on tulevaisuudessakin ammattitaitoisia, päteviä ja motivoituneita opettajia. Opettajan työn on oltava houkuttelevaa.

Riittävät voimavarat perusopetukseen turvaavat, että opettajia on riittävästi, opettajat voivat täysimääräisesti hyödyntää omaa osaamistaan ja sen, että jokainen oppilas saa yksilöllistä opetusta. Suomen tulevaisuus tehdään peruskouluissa.