Perhepäivähoitajien palkkaus, työn määrä ja vastuu

"Äidin korvike"

/ #26 Saako palkan työllä, vai tittelillä?

24.06.2012 00:04

Elikä kotona hoitava perhepäivähoitaja tekee ihan kaiken, ihan itse.
Saa siitä "hyvästä" heikompaa palkkaa, kuin kanssasisarensa ryhmiksissä/päiväkodeissa.

Miten tähän on tultu? Kotona hoitava pph on jäänyt jälkeen kaikista niistä korotuksista, mitä on vuosikymmenien aikana "oikeaa työtä tekevät" ihmiset saaneet.
Alun pitäen pphoitajien palkka on ollut nimellinen, sillä siinä "sivussa" sitä hoitaa muidenkin lapset omien mukana, ei siitä tarvitse kunnon korvausta maksaa, sillä eihän se ole edes oikeaa työtä!

Näin sitä helposti ajatellaan, kokeilkaapa TE, jotka niin ajattelette muutaman kuukauden tehdä tätä työtä, tällä palkalla, tulette huomaamaan, että tämä on, kuin onkin IHAN OIKEAA TYÖTÄ!

Palkanmaksu päivänä ottaisitte hatkat!

Kuka pystyisi korjaamaan tämän tilanteen kunnissa, miten saataisiin järkeä päättäjiin.
Kannattaako todellakin rakentaa isoja päiväkoteja, miksei kodinomaista hoitoa suosita?

Onko hienompaa sanoa, että lapseni on tarhassa, kuin että hän on pphoidossa?

Luulisi, että vanhemmat arvostaisivat kodinomaista hoitoa, kouluun mennessään lapsi ehtii kyllä laitostua, mielestäni he eivät tarvitse "lasten armeijaa", vaan hoitopaikan, jossa on tuttu turvallinen hoitotäti/setä, joka on heitä lähellä ja heitä varten. Ottaa syliin ja antaa aikaansa, vaikka kotityöt kasaantuvatkin ja jäävät usein työpäivän jälkeen iltapuuhiksi.



"Tämä ei ole kotisi, mutta koti kuitenkin.
Avaan sinulle oveni ja otan vastaan hymyillen.
Minä olen tässä, kun minua tarvitset.
Katson ja seuraan sinua, miten kasvat ja kehityt.
Vaikka lähdet pois, vuosien varrella kertyneet muistot eivät unohdu.
Kannan niitä sydämessäni, muistoissani.
Mietin, miten pärjäät eskarissa, koulussa, mikä
sinusta tulee isona.
Saan lukea lehdestä, kun olet valmistunut ammattiin.
Olet muistoissani aina, sillä olet minulle aina se pieni ihminen,
joka joskus tarvitsi minua."