Pelastushelikopteri ASLAKin toiminnan jatkuminen keskeltä Lappia

Vieras

/ #21 Kommentti

15.12.2010 17:13

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Lapin sairaanhoitopiirin hallitus ehdotti kahta sijoituspaikkaa: Rovaniemi ja Sodankylä. Pysytään totuudessa!
Kuka maksaisi kahden tukikohdan kustannukset?
HEMS Hallinnointi Oy vastaa kokonaisvaltaisesti Suomen pelastushelikopterien organisoinnista,joten yhtiön näkemys on paikallisnäkemystä objektiisempi ja kattaa suuremman alueen kuin pelkästään Lapin.
Miksi lappilaisten tulisi tyytyä alempitaisoiseen palveluun kuin muun maan. Muut kopterit ovat lääkärikoptereita, mutta Sodankylässä ei olisi. Kopterin sijoitus Rovaniemelle mahdollistaisi helpommin lääkärin mukana olon. Sijoitus LKS:n läheisyyteen tehostaisi tehtävien priorisointia, jotta kopteria käytettäisiin alkuperäiseen tarkoitukseen, ihmishenkien pelastamiseen ja bensan viesti kelkkailijoille kairaan hoidettaisiin halvemmilla keinoilla.
Pidemmän lentoajan pohjois-Lappiin voisi kompensoida ainakin osittain paremmalla lähtövalmiudella. Nyt lähtö hälytyksestä taitaa kestää puolisen tuntia, kun miehistö "päivystää" jossakin kirkonkylän kuppilassa.