Pelastushelikopteri ASLAKin toiminnan jatkuminen keskeltä Lappia

Pidetään Lappi asuttuna (niinpä niin)
Vieras

/ #24 Re: Kommentti

15.12.2010 17:51

#21: Jäitä hattuun - Kommentti

Jäitä hattuun ei ole ilmeisesti kovin hyvin perillä Aslakin tämän hetkisestä valmiudesta. Aslak on jatkuvasti välittömässä lähtövalmiudessa. Aslakin ollessa vapaana lähtee maayksikkö matkalle noin minuutissa ja kopteri on ilmassa hälytyksestä noin 6-10 minuutissa. Kopterin lähdöstä vie suurimman osan sen turvallinen käynnistys sekä kohteen järkevä paikantaminen. Ja Aslak ei päivystä missään kuppilassa vaan noin 600-700 m lentoasemalta (tämä siis öisin), päivisin ovat yleensä asemapaikallaan hallilla jolloin lähtöaika lyhenee entisestään. Eli  toimintavalmiusaika pitenee yksiselitteisesti pohjoisempaan lappiin sen verran mitä Rovaniemi-Sodankylä väli lentämällä kestää. Tietysti jos uudessa mallissa on tarkoitus pitää miehet koko ajan kopterissa ja kopteri käynnissä niin sitten päästään n. 4-8 min aikasäästöön LÄHTÖvalmiudessa verrattuna nykytilanteeseen. Toimintavalmius kasvaa kuitenkin vähintään 25-35 min ja ei sitä kopteria todellakaan tyhjää siellä pihalla käytetä yötä päivää.

Ja sitten siitä lääkärin mukana olosta. Se on varmasti hieno idea, mutta jos ainoa peruste siirtää kopteri Rovaniemelle on se, että  siellä on Lapin Keskussairaala josta otettaisiin lääkäri mukaan ollaan kyllä huteralla pohjalla liikenteessä. Ainoa järkevä idea on, että lääkäri on samassa valmiudessa (eli välittömässä) kuin kopterin muukin miehistö ja se onnistuu kyllä Sodankylässäkin (tai miksi ei jopa pohjoisemmassakin).

Lääkäristä ei myöskään ole juurikaan lisähyötyä jos kopteri ei tavoita potilaita nopeasti. Joku allekirjoittanutta viisaampi on sanonut, että lääkärin mukana olosta saadaan suurin hyöty alle 30 min toimintasäteellä. Eli kyllä tässä on nyt jotkin muut seikat taustalla. Ehkä kopterin siirrolla saadaan yksittäisen keikan tuoma kustannus näyttämään pienemmältä kun aletaan ajattamaan kopterin miehistöllä myös Rovaniemen keikat jolloin keikkamäärä saadaan nousuun ja kirstun vartijalla on taas kivempaa kun kustannus per keikka ei olekaan niin iso. Ihmishengelle tällä päätöksellä annetaan Rovaniemen yläpuolella nolla arvo.