Uskontoneutraali joulujuhla kouluihin

Vieras

/ #3 Joulua voi hyvin viettää ilman kristillistä sanomaa

18.12.2010 22:17

Hämmästyttää tämä ihmisten typeryys että kristinusko olisi aukottomasti, lopullisesti ja täydellisesti jouluun sidottu asia. Talvipäivänseisausta oli juhlittu pitkät ajat ennenkuin papisto päätti väkisin pistää Jeesuksen synttärit samalle ajankohdalle.
Suomalaisessa joulun vietossa ei kristillisiä merkkejä paljoa näy. Jouluhan koostuu pääasiassa jouluruuasta, kinkusta, tortuista ja pipareista sekä glögistä ja kynttilöistä. Tontut kurkkii ikkunoista ja joulupukki käy aattoiltana ja tuo lahjoja (näin etenkin lapsiperheissä.) Voi laulaa kauniita joululauluja (ilman kristillistä sanomaa).
Tänä päivänä suvaitsevaisuus on avainsana. Kouluissa pitäsi pystyä pitämään joulujuhla, jossa ei tarvitse nousta seisomaan virren aikana jossa ylistetään Jumalaa. Meillä Suomessa kun on kuitenkin sellainen hyvä asia kuin uskonvapaus. Normaali koulun joulujuhla koostuu näytelmistä, tonttupiireistä, kauniista joululauluista ja muista esityksistä, joissa nykyään ei ole edes monesti mitään jouluista. Pääasia on se, että vietetään yhdessä aikaa ja lapset saavat muistoja joita vaalia. Sen voi todellakin tehdä ilman Jeesusta, joka ei ole edes syntynyt joulun aikaan. On todella sääli, että jotkut kiihkoilevat seimikuvaelmista niin paljon, että niiden vuoksi pitäisi eri uskoiset ja uskonnottamat kokonaan sulkea pois joulujuhlasta. Tämä jos mikä on väärin. Uskovaisilla ei ole oikeutta omia joulua, joka ei ole ollu heidän juhlansa alunperinkään.