Uskontoneutraali joulujuhla kouluihin

/ #7 Re:

19.12.2010 19:16

#6: satu -

Miksi näin tulisi toimia? Suurin osa kansasta on kristillisen kirkon jäseniä ja ainakin jollain tasolla uskoo Jumalaan. Suomessa vallitsee demokratia eli enemmistö päättää. Joulua on vietetty kristillisenä juhlana lähes 2000 vuotta. Suomeen kristinusko tuli 1100-luvulla. Miksi perinteet tulisi tuhota?

Jeesus on historiallinen henkilö, jonka olemassaolo on todistettu. Hänen tärkeimpänä sanomanaan voidaan pitää lähimmäisen rakkautta. Jos ei halua juhlia Jeesusta Jumalan poikana, voi häntä juhlia ainakin suurena filosofina. Kristinusko on luonut perustan länsimaiselle kulttuurille. 10 käskyn pohjalta on muotoutunut yleinen moraali sekä lakeja. Kristinusko näkyy myös taiteissa, sanonnoissa ja arkkitehtuurissa. Kristinuskon ansiosta moni kansa on saanut oman kirjakielen.

Monessa muussa maassa uskontoa ja kulttuuria ei voi edes erottaa toisistaan. Esimerkiksi Intian kulttuurista ei voida puhua ilman, että puhuttaisiin hinduista. Jotta Nokialla töissä oleva liikemies voisi tehdä hyviä kauppoja esimerkiksi Intiassa, hänen tulee ymmärtää paikallista kulttuuria, jonka ymmärtäminen edellyttää hindulaisuuden tuntemista. Miten liikemies voi ymmärtää hindulaisuutta, jos ei ymmärrä edes omaa uskontoaan?

Kaikkien on hyvä tuntea oman maansa pääuskonto, jotta ymmärtäisi maansa kulttuuria. Samasta syystä myös historian opetus koulussa on tärkeätä.

Minusta perinteiden tuhoaminen on todella surullista. Minulla on monia hyviä muistoja ala-asteen joulujuhlista ja niissä esiintymisestä. Minusta on sääli, ettei esimerkiksi pikkuvelvelläni ole kunnon joulujuhlaa.