Uskontoneutraali joulujuhla kouluihin

Vieras

/ #8 Re: Re:

19.12.2010 23:03

#7: Lukiolainen Tampereelta - Re:

Meillä on Suomessa demokratia, mutta myös uskonnonvapaus ja sananvapaus. Minulla on siis oikeus kerätä adressiin nimiä, vaikka enemmistö olisikin sitä vastaan. En hetkeäkään ole ajatellut, että enemmistö suomalaisista seisoisi adressini takana, mutta minulla on oikeus sanoa mielipiteeni, ja toivoa että maailma joskus muuttuu. Maailma ei muutu, jos emme sitä yritä muuttaa. Minulla ja muilla ihmisillä on myös oikeus olla osallistumatta sellaiseen uskonnonharjoittamiseen, jonka koemme omantunnon vastaisena.

"Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus. Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen."

Ymmärrän uskonnollisten perinteiden olleen vuosikausia mukana yhteiskunnassamme. Ymmärrän myös, että monen on niistä vaikea luopua, koska ne tuovat mieleen oman lapsuuden joulut, ja tietysti osa väestöä juhlivat oikeastikin joulua Jeesuksen syntymäjuhlana. Korostan nyt, että minulla ei ole mitään sitä vastaan, että kukin tahollaan tunnustaa uskontoa, vaalii uskonnollisia perinteitä tai vaikka jättää joulun kokonaan viettämättä. Kyse on vain siitä, että tarvitseeko koulun tai päiväkodin tukea yhtä uskontoa siten, että osa lapsista kokee joulujuhlassa itsensä ulkopuoliseksi? Suomen koululaitos on kuitenkin tarkoitettu ihan kaikille Suomessa asuville lapsille, taustasta, ihonväristä ja vakaumuksesta riippumatta.

Joulujuhlan pitäminen pelkästään Suomen kulttuurin opetuksen takia on mielestäni täysin turhaa. Uskonnottomat lapset saavat lukea kristinuskosta ja muista uskonnoista ET-tunneilla. Itseasiassa ET-tunneilla käsitellään laajemmin myös muita uskontoja, kuin perinteisellä uskontotunneilla. Voimme tutustua erilaisiin uskontoihin ilman, että osallistumme tunnustuksellisiin ohjelmanumeroihin. Voisin esimerkiksi kiinnostua juuri Intian kulttuurista, mutta ei se tarkoita silti sitä, että minun tarvitsisi matkustaa Intiaan ja osallistua paikalliseen elämään. Sama pätee Kristinuskoon. Lapseni saavat lukea siitä, kerron itsekin neutraalisti mistä uskonnossa on kyse, mutta en silti laita heitä näyttelemään joulukuvaelmassa tai kunnioittamaan Jumalaa laulamalla virsiä.

Jeesuksen elämää en kiistä. Tiedän, että Jeesus on elänyt maapallolla, mutta tarinoihin Jumalan pojasta en usko. Kristinusko ei suinkaan ole saanut pelkkää hyvää aikaan, vaikka uskovat niin tahtovatkin uskoa. Paljon on verta vuodatettu, jotta on saatu ihmiset kääntymään kristityiksi. 10-käskyä on ehkä osittain lakien perusta, mutta ne ovat myös ihan perusasioita, jotta yhteiselämä maapallolla voisi onnistua. Nykyisin käytössä olevat lait kietäisivät todennäköisesti tappamisen ja varastamisen, vaikka kristittyjä ei olisikaan. Pitäiskö minun ja lapsieni osallistua tunnustukselliseen joulujuhlaan siksi, että kirkolla on 10-käkyä, tai siksi että Jeesus oli filosofi, tai että kirkoissa on hienoa arkkitehtuuria?

Maailma muuttuu. Olemme luopuneet ajan saatossa monistakin perinteistä. Voimme lukea kirjoista kuinka aikoinaan on menty Joulupäivänä hevosreessä kirkkoon. Nuuttipukkikaan ei vieraile monenkaan kotona, mutta tiedämme perinteen. Miksi meidän uskonnottomien pitäisi vaalia perinteitä, jotka eivät ole osa meidän elämäämme? Kunnioitan perinteitä, mutta niiden pitäisi olla niiden ihmisten vaalittavana, jotka niihin uskovat ja haluavat niiden jatkuvan. Koska koululaitoksissa ja päiväkodeissa eivät kaikki niihin usko, ei mielestäni ole perusteltua niitä siellä vaalia.

En aio viedä "liikemieheltä" OMAA uskontoaan, mutta täytyy muistaa, että liikemiehellä ei ole mielestäni oikeutta viedä MINUN uskonnottomuuttani. Nämä asiat ovat henkilökohtaisia kokemuksia, joita meidän muiden tulisi kunnioittaa. Minä kunnioitan uskovien perinteitä silloin, kun niitä ei väkisin syötetä minulle ja lapsilleni esimerkiksi joulujuhlan muodossa. Uskovien tulisi ymmärtää, että uskonnon harjoittaminen tilaisuuksissa, jotka ovat tarkoitettu kaikille uskonnosta riippumatta ei ole toisten kunnioittamista, vaan oman vakaumuksensa esiin tuomista. Saatte tutustua omaan uskontoonne seurakunnissa, uskontotunneilla ja kotona, mutta miksi ihmeessä se täytyy tehdä kaikille tarkoitetuissa joulujuhlissa?