Uskontoneutraali joulujuhla kouluihin

Vieras

/ #9 Re: Re:

20.12.2010 08:33

#7: Lukiolainen Tampereelta - Re:

Demokratia ei tarkoita suoranaisesti sitä, että enemmistö päättää. Demokratian muotoja on useita. Pääperiaatteena pidetään enemmistösääntöä, mutta yhtä tärkeänä demokratiassa pidetään sitä, että turvataan myös vähemmistöjen oikeudet ns. "enemmistön tyrannilta". Demokratia pitää sisällään myös ilmaisunvapauden.

Jeesuksen olemassaolo on todistettu...niin on myös hänen syntymäajankohtansa, mikä ei ole hirveän lähellä joulua. Kertomuksen mukaiset tapahtumat ja paikka on todistetusti ollut mahdolliset 17. kesäkuuta vuonna kaksi eaa. Tulisiko täten kristillinen joulu siirtää tuonne juhannuksen tienoille?

Toteat myös, että: "Kaikkien on hyvä tuntea oman maansa pääuskonto, jotta ymmärtäisi maansa kulttuuria. Samasta syystä myös historian opetus koulussa on tärkeätä." Olen täysin samaa mieltä ja täten uskontojen opetus tulisi olla neutraalia ja kuulua historian tunneille. Suomalainen koulujärjestelmä on yleissivistävä oppilaitos, johon ei kuulu tunnustuksellinen oskonnon harjoittaminen...se ei ole yleissivistävää.

On sääli, että pikkuveljelläsi ei ole kunnon joulujuhlaa ja hyvä, että sinulla on hyviä muistoja omistasi. Minulla puolestaan on ahdistavia muistoja joulujuhlista, syrjäytymistä ja kiusaamista, kun enemmistö päättää syrjiä vähemmistöjä.