Uskontoneutraali joulujuhla kouluihin


Vieras

/ #11

20.12.2010 10:32

Olen itse ateisti, mutta siltikin vastustan suomalaisen kristillisen kansanperinteen lakkauttamista poliittisen korrektiuden nimissä, joten mielestäni kristilliset joulujuhlat sun muut voidaan pitää kouluissa. Ne eivät minua haittaa. Moni vanha asia ja periaate, jossa on hyvää ja muutakin sanomaa, kuin osta sitä tai tätä ja mulle kaikki muista viis-ajattelua saa melkeinpä kannatukseni. Alkaa jotenkin nyppiä nykyajan muutenkin liian poliittisesti korrekti harmaa arvomaailma ja maallistuminen ei välttämättä ole hyvä asia, jos se tuo mukanaan kovat arvot.

Mutta uskonto-opetukseen voitaisiin tehdä muutoksia. Ensinnäkin uskonto-opetukseen voitaisiin lisätä tietoa muista uskonnoista, kansoista ja heidän tavoistaan ja kulttuuristaan, mitä et:ssä on enemmän. Filosofista uskonnosta erillistä moraalikasvatusta voitaisiin myöskin lisätä jo ala-asteille ja opettaa, että myös omilla aivoilla ajattelu ja omien mielipiteiden olemassaolo on hyvä ja suotava asia. Kaikkea ei tarvitse niellä purematta suoraan auktoriteeteiltä. Myöskin mediakasvatus olisi paikallaan, sillä mainonnan ja median vaikutus nuoriin on hyvin suurta ja sen ei tulisi olla liian suuresti kasvattajan roolissa.