tinkimaito

/ #25 Re: Re: Re: asiat ruotuun

15.08.2012 20:33

#7: - Re: Re: asiat ruotuun

Noin prosentilla suomalaisista lehmistä (Ylen uutisten mukaan) on suolistossaan Ehec- bakteeri. Maidossa sitä ei siis ole, mikäli maidon käsittely on hygieenistä. Eli lehmän olosuhteet ovat puhtaat, lehmä esikäsitellään ennen lypsyä puhtaalla yksilörätillä/muulla tarkalla tavalla ja utare kuivataan ennen lypsimen kiinnitystä. Maito lypsetään puhtaalla lypsylaitteistolla tankkin, joka on pesty jokaisen tyhjennyskerran jälkeen. Maito jäähdytetään tehokkaasti, suosituksen mukaan sen täytyy olla kahden tunnin sisällä lypsyn lopetuksesta alle +6, käytännössä kaluston ollessa käynnissä ja kunnossa, jäähdytys toteutuu paljon nopeammin. Maidon mm. bakteriologista laatua seurataan meijerin hinnoittelunäytteissä satunnaisotannalla kahdesti kuukaudessa ja ainakin Tuottajain Maidon alueella ovat ottaneet läpi kesän kuukausittain yhden ylimääräisen näytteen. Iso vastuu on sillä kuluttajalla, joka maidon hakee tilalta: astian pitää olla puhdas ja jos eläimet on rapsuteltu tullessa, on niiden turkin lantajäämien pääsy tinkimaidon sekaan estettävä käsihygienialla. Usein lapset ovat hakureissulla mukana, joten käsien pesu tai ainakin käsidesi on tarpeen, pienet kädet kun tuppaavat käymään suussa aika usein. Kuljetuksen ajaksi kylmäketju ei saa katketa, tinkimaidossa joka siis on pastöroimatonta, bakteerit lähtevät lisääntymään lämpiämisen myötä huimaa vauhtia. . Eli hygieniasta ja eläimistä huolehtiva tila, huolellinen säilytys ja kuljetus, niin riskit ovat häviävän pienet. Ja tämä perustuu omakohtaiseen kokemukseen niin lehmän lypsäjänä kuin tinkimaidon juojana ja myyjänä.