MELTAUKSEN LAPSI- JA PERHETUKIKESKUSTA EI SAA LAKKAUTTAA

Yksi entisistä nuorista.

/ #16 Kommentoin minäkin.

16.08.2012 12:57

Rovaniemellä on ilmeisesti tarkoitus panostaa ennaltaehkäisevään perhetyöhön. Rovaniemellä toimii ennaltaehkäisevän perhetyön "tukikohtana" Majakka, joka tarjoaa ryhmämuotoista perhetyötä.
Toiminnasta on minulla hyvin vähän tietoa, ainoastaan se, mitä luin juuri kaupungin sivuilta.
Ilmeisesti toimintaan otetaan kerrallaan 5-7 perhettä, ryhmässä toimien tehdään yhdessä tilassa erilaisia arjen askareita sekä keskustellen, tukien ym yritetään pureutua perheiden arjen haasteisiin. Korjatkaa siis jos olen väärässä ja lisätkää puuttuvaa tietoa.
Kuitenkin, mitä tehdään siinä tilanteessa, että perhe tarvitsee enemmän tukea? Kun tulee tilanne, että perhe tarvitsee ympärivuorokautisesti/viikonloppuisin apua selviytyäkseen arjesta esimerkiksi väsymyksen, uupumisen, masennuksen, haasteellisen lapsen tm vuoksi? Mitä tehdään silloin, kun avuntarve on hivenen suurempi kuin mitä Majakka tarjoaa? Tuleeko tällöin kotiin kodinhoitaja auttamaan kun väsynyt vanhempi tarvitsee lepoa?Tuskin vain, tietääkseni sekin järjestelmä on lopetettu.
Meltauksen perhetukikeskus on tarjonnut apua juuri tälläisiin tilanteisiin, jossa niinsanottu hyväkin perhe voi väsyä ja tarvita ympäri vuorokauden apua ja tukea. Tai väsynyt vanhempi tarvitsee hetken levätäkseen ilman lasta, koska ei ole sukulaisia auttamassa.. Meltauksessa on ammattitaitoinen henkilöstö, joilla osalla on vuosikymmenien työkokemus erilaisten perheiden parissa toimimisesta.
Siellä osataan auttaa arjen haastavissa tilanteissa, antaen tilaa perheelle mutta kuitenkin ollaan läsnä ympäri vuorokauden, mikäli arjesta ei keskenään selviäkään.
Meltauksen perhetukikeskus on erittäin tärkeä ja monipuolinen lisä Rovaniemen kaupungin lapsityöhön. En ymmärrä, miksei myös Meltausta voisi kehittää lisää, koska henkilökunta ainakin olisi osaavaa.
Lisäksi, mihin joutuvat ne pienet lapset, jotka tarvitsevat akuutista sijoituspaikkaa ilman vanhempia? Sijaisperheitä on nyt jo liian vähän, mistä heitä saadaan lisää kun vanhemmat eivät jaksa edes omiensa kanssa?
Ehdotukseni on, että Meltauksen lapsi. ja perhetukikeskus pidettäisiin toiminnassa, kehitetään jo olemassaolevaa perhetyötä lisää, mutta tarvittaessa jätetään paikkoja akuutisti sijoituspaikkaa tarvitseville pienille lapsille. Remonttikustannukset eivät voi olla näin suuren ja hyvän asian tiellä. Toki talo on jo vanha ja vaatisi remontointia sieltätäältä, mutta asumiskelvoton se ei ole. Lisäksi paikkana on mittaamattoman arvokas, luonnon lähellä, rauhaisuudessa oleva. Kaupunki vain ei ole viitsiyt panostaa kyseisen paikan kehittämiseen, mielikuva lastenkodista ja laitoksesta ilmeisesti istuu tiukassa päättäjien aivonystyröissä.
Itse olen asunut kyseisessä "laitoksessa", jota en itse kyllä laitokseksi miellä. Kodinomainen ympäristö ja osaava henkilökunta tekivät asumisesta turvallista ja laadukasta. Suuresti ihmettelen, ettei Rovaniemellä ole tilausta tällaiselle paikalle.

Mietityttänyt on myös se, että ehkä paikalle perustetaan vastaavaa toimintaa tuottava, kenties monikansallinen yritys, jolta kaupunki ostaa vastaavaa palvelua kalliimmalla hinnalla, kuin millä se itse pystyisi ko. palvelua tuottamaan. Tässäkö syy pikaiseen lopettamispäätökseen, onko ostaja jo valmiina oven takana?