Helsingin & Vantaan Energia Pois Fennovoiman & TVO:n ydinvoimasta

Vantaan ydinjäte-valtuutettu ?

/ #14 Ei ydinvastuuta kunnista

24.08.2012 23:46

Viikon sammakko-puhe. Vantaalla on aloitettu keskustelu ydinvoimainvestoinneista, kun Vantaan Energia on Fennovoiman ja TVOn omistajia. Vantaan Energian johtaja ja valtuuston puheenjohttaja luikertelee asiassa.
Vantaan demarien rouva pj Sirkka-Liisa Kähärä kertoi demarien kannan jakautuvan, mutta itse röntgenhoitaja tietävänsä, että säteily vähenee etäisyyden neliössä. Siispä hänelle säteily on parempaa Pyhäjoella kuin Sosnovyi Borissa. Että reilupeli, vantaalaiset kuntapomot eivät välitä jos pyhäjokiset, kalajokiset, Oulu, Raahe ja muu Pohjanmaa säteilytetään.
Kahden tunnetetusti kriittisen puolueen ryhmien johtajat vahvistivat kielteisen suhtautumisensa kaupungin sijoituksiin. http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/126502-vantaan-paattajilta-perataan-vastuuta-ydinvoimainvestoinneista

Vantaan Demari-rouvan säteilevä tervehdys on ilmeisesti hieman sapettanut pyhäjokisia. Ydinvoimasijoittajilla ei ole alkeellisintakaan moraalia ja ainakaan vielä vastuuta sijoituksistaan, ja on selvää, ettei kaupungit ja kunnat aio mitään vastuuta kantaa myöskään onnettomuustilanteissa.

Ja ydinvoimalaonnettomuuden säteily ei ole suoraa sateilyä vaan tuulien mukana leviävää saastetta, joten Sirkka-Liisa Kähärä on oman Olkiluoto- ja ehkä jopa Fennovoima- sijoituksensa vuoksi suuremmassa vaarassa kuin Sosnovyi Borin takia johtuen vallitsevista tuulista. Ennen ydinvoiman vastustajia kritisointiin rationaalisten argumenttien puutteesta, nykyään kannatus tuntuu olevan uskonnon luontoinen asia, jota ei tosiasiat järkytä.