Helsingin & Vantaan Energia Pois Fennovoiman & TVO:n ydinvoimasta

Helsingin ja Vantaan kaupunkien omistama Vantaan Energia on Fennovoiman keskeisiä osakkaita. TVOssa ja Olkiluodon voimaloissa Vantaa on osakkaana Pohjolan voiman kautta ja Helsinki Mankala-yhtiön kautta. Näihin hankkeisiin on ryhdytty ilman kaupunkilaisten suostumusta ja poliitista keskustelua. Lisäydinvoiman vastustus on ollut kansalaisten keskuudessa ainakin 60 % ja Helsingissä sekä Vantaalla jopa suurempi.

Vastuuntuntoiset kansalaiset ovat vaihtaneet tai vaihtamssa sähkösopimuksiaan pois k.o. yhtiöistä. Siirtomaksua ei valitettavasti voi välttää kuin osin energiaa säästämällä tai muuttamalla pois k.o. voimayhtiöiden alueelta.

Vaadimme Helsingin ja Vantaan kaupunkien luopuvan vaarallisesta ja kannattamattomasta ydinvoiman lisärakentamisesta ja ajavan vanhat ydinvoimahankkeensa alas mahdollisimman nopeasti, samalla kaupunkien tulee pyrkiä yleisesti suomalaisten ja lähialueiden ydinvoimaloiden alasajoon.

Osa allekirjoittajista pitää mahdollisena vaihtoehtona Vantaan Energian ja Helsingin Energian boikotoimiselle k.o. yhtiöiden ekomerkityn kuten tuulisähkön ostamista http://www.vantaanenergia.fi/fi/Sahko/tuotteet/tuulisahko/Sivut/default.aspx . Tällöin olisi hyvä voida varmistua, ettei yhtään näiden asiakkaiden maksamista varoja käytetä ydinvoiman kuluihin. Kilpailukykyistä ekosähköä saa monilta yhtiöiltä, http://www.ekoenergia.fi/ , osa näistä on Vantaan Energian tavoin lisäydinvoiman rakennuttajia: Fortum, Pohjois-Karjalan Sähkö ja Kokkolan Energia TVOssa http://www.olkiluoto4.fi/www/page/ol4_itasuomi/ http://www.olkiluoto4.fi/www/page/ol4_lansisuomi/, Etelä-Savon Energia, Porvoon Energia ja Tammisaaren Energia Fennovoimassa http://www.fennovoima.fi/fennovoima/omistajat/osakaslista.

Ydinvoiman vastustamiselle on lukuisia hyviä perusteita eri lähtökohdista. Seuraavassa allekirjoitta J. Natusen henkilökohtaisia perusteluja ydinvoimahankkeista luopumiselle:

Ydinvoima on vaarallista, onnettomuusriskit ja miljardivastuut pannaan kansan piikkiin

Suomessa luvattua täyttä ydinvastuuta ei ole saatu voimaan. Jotta vastuille olisi edes teoreettista katetta, sen täytyy koskea ydinvoimaloiden rahoittajaomistajia. Nykyinen vastuu koskee vain velkaisia Fennovoimaa tai TVOta, jotka olisivat todennäköisesti konkurssissa vakavan onnettomuuden sattuessa.

1) Vakavien ydinonnettomuuksien seurauksia ovat laajojen alueiden pilaantuminen asumiskelvottomiksi sekä vielä suuremmilla alueilla lisääntynyt syöpäriski ja muita sairauksia kymmeniksi tai jopa sadoiksi tai tuhansiksi vuosiksi. Tsernobylin onnetomuudessaä merkittävä osa laskeumasta satoi Ruotsiin ja Suomeen. Ruotsissa Tsernobylin laskeuman pienehköjen säteilyannostan, 1-2 mSv kymmenen vuoden aikana, on todettu aiheuttaneen 1000 syöpää miljoonan henkilön populaatiossa  (Tondel M. et al.), todennäköinen vaikutus on samanlainen Suomessa. Lapset ja koululaiset altistuvat 20 mSv vuosiannoksille Fukushiman läheisissä kaupungeissa. Tsernobylissä ja Fukushimassa tuhannet pelastyöntekijät altistuvat terveytensä vaarantaen moninkertaiselle säteilymäärälle. Suomessa ydinonnetomuuksiin varautuminen on puutteellista.

2) Ehdotettujen uusien TVOn tai Fennovoiman voimaloiden tai vanhojen voimaloiden turvallisuusjärjestelmät eivät vastaa Fukushiman perusteella tarpeellista tasoa, jota esimerkiksi Japanin ja Ranskan viranomaiset vaativat m.m. jäähdytystorneina ja polttoainealtaiden parannuksina.

3) Loviisan ja Olkiluodon vanhenevien ydinvoimaloiden käyttöön liittyy kohtuutomia riskejä. Näissä STUKin voimaloille edullisilla kertoimilla lasketut riskit polttoaineen sulamiselle ovat Loviisassa suuruusluokkaa 1/10 000 ja Olkiluodossa 1/100 000. Käytettäessä useita voimaloita kymmeniä vuosia päädytään 1-0.1 % riskiin erittäin kalliille ja vaaralliselle onnettomuudelle. STUK ja voimalat eivät ole tunnistaneet täysimääräisinä tai pystyneet varmasti arvioimaan esimerkiksi öljyonnettomuuksiin tai äärimmäisiin sääoloihin ja ilmastonmuutokseen liittyviä riskejä.

Fukushiman perusteella Helsinki ja Vantaa eivät ole turvallisella etäisyydellä Loviisan tai Olkiluodon mahdollisen ydinonnettomuuden äärimmäisiltä vaikutuksilta tai Fennovoiman onnettomuuden kohtuullisen vakavilta vaikutuksilta riippuen tuulen suunnista ja sateista. Näistä syistä kaupunkien tulisi  kiinnittää suurta huomioita k.o. voimaloiden turvallisuuden takaamiseen ja lisärakentamisen estämiseen ja vanhojen voimaloiden mahdollisimman nopeaan alasajoon. Kaupungeilla tulisi olla ajanmukaiset suunnitelmat ja varautuminen onnettomuuksien varalta.

4) Voimaloista päästetään "hallitusti" radioaktiivisia aineita, joiden biologisia vaikutuksia ei ole tutkittu riittävästi. Tätä radioaktiivisuutta löytyy kaloista ja muualta luonnosta. Säteilyturvakeskus vertaa biologisesti rikastuvien aineiden sisäistä vaikutusta ulkoiseen säteilyyn kuten röntgentutkimuksiin ilman solidia tieteellistä perustelua. Saksassa ja muualla mailmassa joidenkin syöpien, kuten lasten leukemian, on todettu lisääntyneen ydinvoimaloiden läheisyydessä, m.m. KiKK tutkimus.

5) Ydinvoimaloiden käytössä työntekijöitä altistetaan kymmenien millisievertien (mSv) säteilyannoksille, ydinvoimaloiden käytössä huoltotyöntekijöiden 20 mSv annokset ovat tavallisia, kun pienempiinkin annoksiin liittyy syöpäriski.Annokset kumuloituvat tyntekijöiden kiertäessä useilla voimalaitoksilla. Tiedotus riskeistä ja terveydenhuolto on puutteellista. Ydinvoimateollisuus ei vastaa kansanterveydellisistä vaikutuksista Suomen 25 000 henkilön nykyisessä ja entisten ydinvoimalatyöntekijöiden joukossa. Lisääntyneen syöpäsairastavuuden ohella myös sydän- ja verisuonisairauksien on todelttu lisääntyneen (STUK).

6) Suomi käy sotaa Afganistanissa kansainvälisen liittoutuman osana, ja on sen johdosta joutunut Ruotsin tavoin terroriuhkan kohteeksi. Suomen ydinvoimalat ovat Norjan terroristin manifestin kohdelistalla. Ydinvoiman ja sen kannalta välttämättömien sähköverkkojen suojaaminen ei ole Suomessa kansainvälisellä tasolla. Voimaloiden riskiarvointi keskittyy teknisiin ja luonnonuhkiin. Tahallisen vahingonteon riskejä ei tunneta riittävästi, eikä niistä saa keskustella julkisesti johtuen keskustelusta aiheutuvasta merkittävästä riskistä ja ydinvoimateollisuuden haavoittuvuudesta.

Tulevaa poliittista vakautta ja riskejä on vaikea ennustaa vuosikymmeniksi eteen päin. Keskitetty ydinvoima ja sen varaan rakennettu sähköverkko on erittäin haavoittuvaista sota- ja kriisitilanteissa. Uusilla ydinvoimaloilla tavoitellaan 60 % ydinvoimariippuvuus energian tuotannosta(nykyisin noin 20 %).

Ydinvoimaloiden ja uraanintuotannon ydinjäteongelmat ovat ratkaisematta

Ydinjätteet ovat vaarallisia ihmisille ja ympäristölle satojatuhansia vuosia. Ydinjätteiden loppusijoitusta ei ole ratkaistu. Posivan ratkaisu on edelleen tutkimusvaiheessa, se ei toimi pitkään, eikä ainakaan jääkausien yli, lähde geologian professori Matti Saarnisto  Ydinjätehautojen valvontaan ja suojelluun liittyy ratkaisemattomia ja kalliita ongelmia. Fennovoima ei näytä pääsevän sopimukseen Posivan kanssa ja joutuisi mahdollisesti yksin rakentamaan erittäin kalliin loppusijoituslaitoksen.

Ydinvoimaspekulaatio on johtanut ympäristötuhoa ja -haittaa tuottavia uraanin tuottoon liittyviä kaivoshankkeita ainakin Lapissa, Kuusamossa, ja Pohjois-Karjalassa, nämä hankkeet on koplattu kansallisiin ydinvoimalahankkeisiin. Ulkomailla uraanikaivoshankkeissa on esiintynyt vakavia ongelmia.

Ydinvoima ei kannata taloudellisesti  - kaupunkien rahat tuhlataan

1) Ydinvoima on kannattamaton energiamuoto johtuen m.m. suurista investointikustannuksista, viivästyksistä, suunnitelu ja rakennus vaiheen riskeistä  https://www.citigroupgeo.com/pdf/SEU27102.pdf.  Investointipankkien ja luokituslaitosten (Moody's) toteama ydinvoimat riskit tekevät ydinvoiman rahoituksen erittäin haastavaksi. TVO on maksanut hyvässä taloustilanteesa 6 % korkoja. Fennovoiman pääosakkaan E.ONin romahtanut taloustilanne ja muiden osakkaiden riskit lisäävät ydinvoimayhtiöiden riskitasoa.

2) Ydinonnettomuus yhdessäkin vanhentuvassa ydinvoimalassa muualla maailmassa tuo lisää turvallisuusvaateita, nostaa rahoituskuluja ja lisää todennäköisyyttä kansallisesta päätöksestä ydinvoiman alasajosta kaikkien muiden voimaloiden suhteen. Uudet kiristyvät turvallisuusnormit luovat jatkuvan miljardiriskin Olkiluoto 3:n tavoin. Vanhemman sukupolven ydinvoimaloiden suunniteluperusteinen onnettomuusriski on noin 1 /10 000-50 000 vuotta, mitä lisää voimaloiden rakenteiden vanheneminen ja käyttö äärimmäiseen loppuun, inhimilliset tekijät, terrorin riski ja taloudelliset säästöt turvallisuudesta (esim USA ja Japani). Nykyisellä ydinvoimaloiden määrällä merkittävä ydinvoimalaonnettomuus 15-30 vuodessa on lähes väistämätöntä.

3) Ydinvoimalapäätösten yhteydessä luvattiin täysi ydinvastuu ydinvoimayhtiöille. Tämä vastuun täytyy tulla kattamaan ydinvoimaloiden rahoittajaomistajat ja tarkoittaa pahimillaan tuhansien miljardien vastuita, jotka kaatavat rikkaimmatkin omistajat Fukushiman tyyppisessä onnettomuudessa. Vakuutusasiantuntijat keskustelevat valtioiden konkursseista, Helsingin ja Vantaan resurssit eivät riitä edes miljardien saati kymmenien tai satojen miljardien vahinkojen korvaamiseen.   Mikäli täyttä ydinvastuuta ei toteuteta Helsingin ja Vantaan kaupungit toimivat edesvastuuttomina loisina muiden alueiden kansalaisten kustannuksella. Tämä ei ole mitenkään sopivaa, oikein, eikä eduksi kaupunkien julkisuuskuvalle ja arvostuksella.

4) Lakkautettavien ydinvoimaloiden purkukustannukset ovat ainakin 0.5- 1 mrd Eur kappale, mitä ei ole Suomessa rahastoitu kuin osittain.

5) Uraanin hinta tulee nousemaan moninkertaisiksi uraanivarojen ehtyessä.Niin sanotun peak uranium tilanteen jälkeen, joka voi olla saavutettu tai tulee lähivuosikymmeninä http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_uranium , uraanin hinnan arvoidaan voivan nousta kymmenkertaiseksi tai korkeammalle. Ydinvoimateollisuus on täysin riippuvainen uraanintuottajien hinnoittelusta 60-70 vuotta voimalan rakentamisen jälkeen. Uraanintuotanto aiheuttaa vakavia ympäristöongelmia ja ekokatastrofeja, jotka eivät sovi vastuullisten yritysten yhteiskuntavastuuseen. Olkiluoto 3:ssa tehty eksklusiivinen uraaninostosopimus, aivan ilmeisesti voimalan kustannusten siirtämiseksi myöhemmäksi ylihintaisena uraanina, tulee vielä äärimmäisiä lainkorkoja kalliimmaksi, ja ydinvoimayhtiö on täysin uraanikauppiaan armoilla. Tätä menettelyä tultanee yrittämään myös Fennovoimassa ja Olkiluoto4:n kanssa. Toisaalta Fukushiman jälkeinen ydinvoiman alasajo esim. Keski-Euroopassa voi johtaa ydinpolttoaineen valmistajien konkursseihin ja kilpailun vähenemiseen, Areva on jo suurissa vaikeuksissa.

6) Suomalainen Mankala-veronkiertojärjestelmä on EU-komission tutkittavana ja tullee kaatumaan hävittäen edelleen ydinvoiman optimistisestikin vain teoreettista kannattavuutta, tämä lisää ydinvoiman talousriskejä.

Ydinvoiman ei ole tehokas keino kasvihuoneilmiön torjumisessa

Ydinvoimalahankkeiden opportunistiset perustelut hiilipäästöjen vähentämisessä eivät ole uskottavia. Ydinvoima ei ole hiilipäästötön energiamuoto, eikä sen elinkaari-hiilipäästövaikutuksia ole tutkittu kokonaisvaltaisesti. Koko elinkaaren suhteen ydinvoiman hiilipäästöjä konservatiivisesti analyysien mukaan ydinvoima on 6 kertaa huonompi keino kasvihuoneilmiön torjuntaan kuin uusiutuvat energian lähteet http://www.nature.com/climate/2008/0810/full/climate.2008.99.html . Näissä arviossa turvallisen loppusijoituksen kokonaisvaikutuksia ei esimerkiksi tiedetä.

Ydinvoimaan ja Fennovoimaan liittyvää tietoa ja kamppanjoita netissä:

Adresseja: