Vastalause koskien tuulivoimaloiden rakentamista Kemiönsaarelle

Kimito, bygg inte!

/ #5 Varjostukset ja äänet tulevat häiritsemään / Skuggningarna och ljudet kommer att störa

28.08.2012 15:42

Alla vielä linkki niille jotka väittävät etteivät äänet häiritse.
Här är en link om ljudet för de som säger att det inte stör

Vaikka tässä tapauksessa on tekninen vika niin ongelmaa ei ole saatu korjattua neljään vuoteen ja tuskin ikinä saadaan. Vielä kun ovat rajoittaneet että myllyt ei saa pyöriä kun n. 30% ajasta ja niiden hyöty suhde on muutenkin vain 20-25% niin ei ne kyllä paljon sähköä tee.

Barösundissa on jouduttu jopa purkaamaan pieniä (reilusti alle puolet pienempiä) tuulivoimaloita melun takia.

I Barösund har man måsta riva färdiga möllor pga för högt oljud.
Tekniken är inte ännu på den nivån att det lönar sig äns och fundera på så där stora möllor som Kimito planerar. Fast det är fråga om ett tekniskt fel i det här fallet så har de int fått det reparerat på 4 år och knappast får de dem tystare någonsin. Ännu om man tänker att vindmöllornas verkingsgrad är ca 20-25% och sen ännu är de släckta 70 % av tiden så de kan inte göra mycket el