Mualiman kehnoin tie, Juankoski-Nilsiä

Mika Niemilä

/ #10 "Tiestä" Tie

31.08.2012 17:09

Kyseisen "tien" ajokaistoja tulisi leventää puolisen metriä kummallekin puolelle. Näin saisimme hieman lisää pelivaraa mahdollisten jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvaksi, myös traktorit yms. hitaat ajoneuvot ovat nykyään niin leveitä (mammuttirenkailla ja paripyörillä varustettuja ajoneuvoja nähdään ajoittain, joiden perässä olevat vaunut yms. työkoneet vievät yhä enemmän tilaa), sitäpaitsi nykyiset maatilat ovat ainakin kyseisellä alueella kuin tilkkutäkkejä (pellot ovat kilometrien taipaleiden takana, jolloin traktoriliikenne on lisääntynyt). Rekka-autoille montut lisäävät kaatumisen vaaraa auton yläosan heilahdellessa vaarallisesti, tästä erittäin hyvä esimerkki on kohmäen rinteessä Juankoskelta Nilsiään päin tullessa kaista "uppoaa" varmaan puolisen metriä pientareen puolelta, pelkästään henkilöautolla kulkiessani ajoneuvo käy melko syvällä kyseisessä kohdassa tietä. Hyvän ystäväni mielestä myös pahimpiin painumapaikkoihin kaivettava routakiiloja, suoritettava massanvaihto ja tien runkoa vahvistettava yleensäkin. Myös tienvierusojien luiskat tehtävä sellaisiksi että ne ovat hoidettavissa, eli niittokoneella tai murskaimella niitettävissä jolloin liikenteen näkee jo mutkan taakse. Myös mahdolliset hirvet nähdään jo matkan päästä. Tämän jälkeen "tie" on mielestäni jälleen tie.