NCC:n Nurmijärven Uotilan kivilouhoksen vastustaminen

Kotinsa menettäneet

/ #37 Räjähdysaineet laittomia

31.08.2012 21:44

Suomi ei noudata ympäristölakeja ja tiedättekö miten villiä ja laitonta murskaamo toiminta on. Ympäristö- ja maa-ainesluvissa sivuutetaan räjähdysaineet kokonaan.
olisi syytä herätä tajuamaan, mitä kivimurskaamoiden lupahakemukset ja lupapäätökset todellisuudessa ovat. Samaa käytäntöä on vuosikausia noudatettu: konsulttifirmat tekevät totuuden vastaiset melututkimukset ja muut ympäristöhaitat sivutaan kokonaan. On korkea aika saada asianomaiset viranomaiset vastuuseen laittomista räjähdysainelain ja -asetuksen velvoitteiden laiminlyönneistä. Mitä virkaa on sellaisella Turvatekniikan keskuksella, joka tietoisesti laiminlyö valvontavelvollisuuden. Välinpitämättömyyden seurauksena on ihmisiltä tuhottu kodit kautta maan.
Räjähdysaineiden käyttömäärät murskaamoilla on todistettavasti vähintään 10000- yli 13000 kg/ kerralla. Murskaamoilla ja louhimoilla on kyseessä laajamittainen räjähdysaineen käyttö ja varastointi. Varastointi lupia ei voi saada turvallisuussyistä viranomaiset mahdollistavat laittomuuden.