NCC:n Nurmijärven Uotilan kivilouhoksen vastustaminen

Kotinsa menettäneet

/ #38

31.08.2012 21:49

Massiiviset louhinnat vaativat useiden kilometrien suojaetäisyyttä asutukseen ja varastointi lupia ei voi turvallisuussyistä saada. Rikotaan lakia ja säretään räjäytyksillä asumukset ja vaarannetaan ympäristö.

Muistutan vielä Vaarallisia kemikaaleja laajamittaisesti käsittelevään tai varastoivaan tuotantolaitokseen sovelletaan usean eri lain mukaisia lupa­menettelyjä. Tällaisia lakeja ovat kemikaalilaki (744/1989), ympäristön­suojelulaki (86/2000) sekä maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999). Pääsään­töisesti niitä koskee myös laki ympäristövaikutusten arviointimenettelys­tä (468/1994).

Vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain 390/2005,

(kemikaaliturvallisuuslaki) ja asetus vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista 29.1.1999/59 tarkoituksena on ehkäistä ja torjua vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden valmistuksesta, käytöstä, siirrosta, varastoinnista, säilytyksestä ja muusta käsittelystä aiheutuvia henkilö, ympäristö ja omaisuusvahinkoja. Lain tarkoituksena on lisäksi edistää yleistä turvallisuutta. Kemikaaliturvallisuuslakia sovelletaan muun muassa vaarallisten kemikaalien teolliseen käsittelyyn ja varastointiin, siirtoon ja säilytykseen.

Laki sisältää keskeiset säännökset, joilla vaarallisista aineista aiheutuvien suuronnettomuusvaarojen
torjunnasta annettu neuvoston direktiivi (96/82/ETY, jäljempänä Seveso II –direktiivi) on saatettu kansallisesti voimaan.

Lisäksi kaavan vastaista: Maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999, MRL) myötä myös kaavoituksen ohjausvaikutus ympäristölupakäsittelyyn on tehostunut. YSL 6.1 §:n.

Tukes on jättänyt kivilouhimot ja murskaamot kokonaan valvonnan ulkopuolelle, vaikka miljoonia kiloja vuodessa vaarallisia louhintaräjähdysaineita käsitellään ja käytetään asutuksen vieressä avolouhoksilla.

Louhijat vain käyttävät räjähdysaineita piittaamatta lainsäädännöstä. Lakiin perustuvat suojaetäisyydet estävät louhintaräjähdysaineiden käytön ja varastoinnin asutuksen vieressä sekä varastointilupien saannin. Turvallisuus ja kemikaalivirasto antaa tämän tapahtua luvan myöntäjänä ja valvojana.