Ei uraaniteollisuutta Suomeen

Sami Siltala
Kerava

/ #10 Miksi ei voida ajatella laajemmin?

06.08.2007 12:44

Itse olin ydinvoiman kannalla vielä ihan muutama vuosi sitten.
Silloin en ollut kovinkaan tietoinen mistään aiheeseen liittyvästä. Ja kun kaikkialta valtiota myöten syötetään sitä soopaa että ydinvoima on mukamas hyvä energiamuoto, niin menin ja uskoin siihen.
Mutta nyt kun olen asiaan perehtynyt laajasti, on tullut todettua että näin ei todellakaan ole. Ydinvoima EI ole ympäristöystävällistä ja tehokasta kuten väitetään, eikä edes niin turvallista kuin sanovat.
Kuten yllä on puhuttu niin uraanikaivostoiminta saastuttaa jo itsessään aivan järkyttävästi ja tuhoaa arvokasta luontoa. Ja ydinjätteiden varastointi on erittäin riskialtista. Vaikka ne survotaan maan sisään, ei ole mitään takuita etteikö tulevaisuudessa maanjäristys tai vastaava revi varastoja auki. Lisäksi tutkijat ovat todenneet että ei ole olemassa MITÄÄN takeita siitä, kuinka kauan säilönnässä käytetyt "kanisterit" tulevat kestämään.
Eli tällälailla siirretään vaan vastuu seuraavalle sukupolvelle. Tulee varmaan lapsenlapsilla olemaan oikein rattoisaa kun joskus nuo varastot alkavat vuotaa sontaa ilmakehään ja ihmetellään kun säteilymäärät alkavat nousta.

Pahinta tässä on se että jopa säteilyturvakeskus puhuu paskaa ydinvoiman turvallisuudesta ja vähättelee esimerkiksi chernobylin katastrofia.