KEHITYSVAMMAISTEN RYHMÄKOTI ON VIHDOIN SAATAVA SÄKYLÄÄN

Ari ja Päivi

/ #16 Myös tilapäishoito tärkeää

22.10.2012 00:21

Asumisyksikköä tarvitaan myös ja nimenomaan eri ikäisten kehitysvammaisten itsenäistymisen harjoitteluun ja sitä myötä vanhempien vapaa-ajan mahdollistajaksi. Esim. meillä kyseiset käynnit tehdään nyt Säkylästä Nakkilaan. Itse paikasta on pelkkää hyvää sanottavaa, mutta kaikki kai ymmärtävät, että lähellä oleva tilapäishoito olisi monin tavoin parempi. Ajatellen vaikkapa ikääntyviä vanhempia, jotka kuitenkin haluavat hoitaa 'lapsensa' loppuun asti.
Lähettyvillä ei ole paikkoja, joissa on ympärivuorokautinen hoito ja päivystys, ja mahdollisuus henkilökohtaiseen hoitajaan.

Jos kunta haluaa ja pystyy itse tuottamaan kuntalaisten tarvitsemat ja lain vaatimat palvelut edullisemmin, ja mieluummin vielä paremmin kuin shp, mikäs siinä.
Sairaanhoitopiiri on 'viranomainen', jonka päätehtävänä on tuottaa oikeita ja lain mukaisia palveluja. Kunnat sen sijaan liian usein tulkitsevat lakia omin päin, ja siitäpä on järkyttäviä esimerkkejä monissa paikoin ympäri maata.
Kokemuksemme mukaan Säkylä ansaitsee toiminnastaan kuitenkin tähän asti kiitoksen.

Löytyykö mistään empaattista, ymmärtäväistä ja puolueetonta tahoa, joka selvittäisi syntyneen sotkun kehitysvammaistemme parhaaksi?

Toivotaan hyvää ratkaisua.