Adressi eläinsuojelurikosten rangaistusten koventamiseksi

Susanna Torsti

/ #58

14.08.2007 10:52

Oikealla asialla tässä ollaan. Ja allekirjoitin kyllä.

Ongelmana tuollaisessa laissa olisi sen valvominen. Sitä varten jokaisen eläimen omistavan ihmisen luona pitäisi esimerkiksi tehdä pistotarkastuskäyntejä (ei missään tapauksessa ennalta varoitettuja, koska mitä hyötyä siitä on silloin kun eläinrääkkääjä voi peittää pahoinpitelynsä jäljet) ja samoin kansalaisten tulisi ilmoittaa näkemistään asioista viranomaisille. Siinä tulee pahasti resurssit vastaan.
Toisaalta ratkaisu löytyisi helposti esimerkiksi vapaaehtoistyötä harjoittamalla. Uskon ja toivon että aika moni todellisesti eläimistä välittävä olisi valmis työskentelemään eläinsuojeluyhdistyksen alaisena ja tekemään vaikkapa tällaisia tarkistuskäyntejä tai toimimaan vaikka yhdistyksen päivystävän puhelimen vastaajana. Vaihtoehtoja on monia. Itse työskentelin vuoden eräässä löytökissakodissa (työvoimatoimiston työharjoittelussa) jossa aion edelleen jatkaa vapaaehtoisena milloin mahdollista.

Täytyy sanoa kuitenkin, että onneksi Suomen turkistarhaus- ja lihantuotanto on vähän eri tasolla, kuin mitä noissa videoissa näytetään. Tottakai luomutilat ja vastaavat ovat paras mahdollinen vaihtoehto, mutta taloudellisen tilanteen ollessa nykyinen ei ole mahdollista että enemmistö kansasta ryhtyisi ostamaan niiden tuotteita, koska ne ovat niin kalliita.

Tärkeintä näissä eläinten (ja miksei ihmistenkin) oikeuksiin liittyvissä asioissa on se, että niistä ei vain valiteta, vaan ollaan myös valmiita tekemään jotain itse.