Adressi Koulukiusaamista Vastaan

susanne viinamäki
Adressin tekijä

/ #33 Koulukiusaaminen on yksi väkivallan muoto! (IL 16.8.2007)

17.08.2007 10:10

Yksikin sana riittää!
16.8.2007 12:54

- Haluatko pilata jonkun päivän vai piristää sitä.. Yksikin sana riittää! kuului torstaisen koulurauhajulistuksen ydinviesti.
SUOMEN KOULUIHIN JULISTETTIIN KOULURAUHA TORSTAINA 16.8. Jyväskylässä. Koulurauhan julistuksen järjestäjät muistuttivat, että koulukiusaaminen on yksi väkivallan muoto.

- Aikuisten työpaikkakiusaamisesta puhutaan yhä yleisemmin henkisenä väkivaltana, mutta lasten ja nuorten keskinäistä henkistä tai fyysistä väkivaltaa nimitetään kiusaamiseksi. Kertooko puhetapa siitä, että aikuisilla on taipumus suhtautua koulukiusaamiseen vähättelevästi? Kiusaamista ei saa vähätellä, sillä se on väkivaltaa, josta voi olla myös rikosoikeudellisia seuraamuksia, sanoi Mannerheimin Lastensuojeluliiton ohjelmatyöstä vastaava johtaja, psykologi Marie Rautava.

- Pahimmillaan koulukiusaaminen ja -väkivalta aiheuttavat erilaisia psyykkisiä ja fyysisiä vammoja, jotka näkyvät uhrin elämässä ahdistuneisuutena tai masentuneisuutena vielä aikuisenakin, Rautava muistuttaa.

Puututtava välittömästi

- Väkivaltaa ei tule hyväksyä missään muodossa. Jos sitä esiintyy, siihen tulee puuttua välittömästi. Koulussa tapahtuvan väkivallan lisäksi poliisi on huolestunut myös kotona tapahtuvasta väkivallasta, sanoi sisäasiainministeriön poliisitarkastaja Mikko Lampikoski.

- Poliisi on yksi tärkeimmistä toimijoista tässä työssä, mutta vastuu turvallisuuden ja viihtyvyyden parantamisesta ja ylläpitämisestä kuuluu kaikille. Yhteistoiminnasta sopiminen viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen kanssa on välttämättömyys. Yhteistyötä poliisin ja koulujen kanssa tulisi kehittää ja vahvistaa.

Hyvä alku tärkeä

- Lukuvuoden ja koulun aloittamiseen alkuun liittyvät kohtaamiset voivat vaikuttaa koko loppulukuvuoden tai jopa koko koulu-uran hyvinvoinnin kokemuksiin ja sen kautta myös motivaatioon oppia, sanoo Opetushallituksen kehitysjohtaja Markku Rimpelä.

IL