.

Sebastian Söderholm

/ #27 Rasismia? Ei sentään...

19.09.2007 07:15

"Olen syntynyt ihan Suomessa suomenkieliseen perheeseen ja ajan 460 mallia olevalla Volvolla." - Juha Adler

Juha Adler, miten voit mahdollisesti ajaa Volvolla, sehän tulee Ruotsista. Osta hyvä mies Suomalainen auto! Ai niin, eihän meillä valmisteta autoja.

Mitä tulee Ahvenanmaan kysymykseen, olen osittain samaa mieltä. Sielläkin pitäisi osata puhua Suomea, mutta ovat ilmeisesti sen verran lähempänä Ruotsia että puhuvat ennemmin sitä.

Matti Uusitalon kysymykseen "Mistä muualta maailmasta löydätte maan, jossa 95%:n enemmistö on pakotettu opiskelemaan 5%:n vähemmistön kieltä?" niin meikäläinen ei ainakaan tiedä sellaista maata. Onhan maita joissa puhutaan useampia kieliä mutta sielläkin varmaan "vähemmistöt" ovat 5 % suurempia. Totta puhut.

Jotkut ovat sitä mieltä että tämä on rasistista. Mielestäni "rasistinen"-sanaa käytetään jo liian usein joten kyseinen sana ei sovi tähän. Tyhmyys olisi liian rumaa sanoa, mutta ehkä sana "suvaitsemattomuus"? Ei sekään välttämättä oikea sana...

Ruotsin lukeminen kouluissa on pakollista, ainakin toistaiseksi. Jos Ruotsi poistetaan, niin seuraavana tulisi todennäköisesti Venäjä, koska on vain ajan kysymys milloin Suomalais-Venäläisiä on Suomenruotsalaisia enemmän. Itse olen Suomenruotsalainen (varmaan yllätys!) mutta en ole mitenkään katkera ko. asiasta. Päinvastoin. Olen saanut oppia kielen täysin ilmaiseksi ja hallitsen nyt kahta kieltä sujuvasti. En ole syntynyt rikkaaseen perheeseen, enkä ole lapsuuteni aikana saanut vanhemmiltani kaikkea mitä olen osoittanut. Olen joutunut 14 vuotiaasta tekemään kesätöitä jotta saisin rahaa. Eipä varmaan ketään kiinnosta kuulla lisää miten olen elänyt täysin yhtä vaatimatonta elämää kuin useimmat muutkin.

Ehkäpä se fakta, että kielitaito on nykyään arvostettua ottaa päähän niin paljon että on pakko aloittaa tällainen adressi?

Onhan se varmaankin totta, että jos Ruotsin kieli ei olisi pakollinen niin sitä ei varmaan vihattaisi niin paljon, eikä sitä varmaan lukisi hirveän usea. Eihän rekan ajamiseen tarvita kielitaitoa. Eikä välttämättä siivoojanakaan. Mutta fakta nyt vain on se, että palveluammateissa, valtion viroissa ja muissa arvostetummissa ammateissa kielitaito katsotaan etuna. Joten jos joku on opiskellut Ruotsin kieltä 15 vuotta, eikä sitä vieläkään hallitse, niin mitäköhän se henkilöstä kertoo? Onko tämä laiskuutta vai tyhmyyttä?

Tiedoksi kaikille: Kaikki suomenruotsalaiset eivät ole rikkaita. Kaikilla suomenruotslaisilla ei ole isän ostamaan volvoa tai bemaria. Luonnollisesti poikkeuksia on, mutta poikkeushan vahvistaa säännön, eikö?

Asiasta voisin keskustella kauan, mutta taidanpa lopettaa tähän.

Provosoimatta, voisi loppukevennyksenä vielä sanoa niinkuin joskus kuulin jonkun sanovan:
"Puhukaa te mitä osaatte, niin me puhutaan mitä me halutaan..."