Inga stora vindkraftsparker mitt i bebyggelse / Ei laajoja tuulivoimapuistoja keskelle asutusta

ROKURISTI

/ #4 Tuulienergian hinta tässä kiinnostaa

09.01.2013 09:29

On normaalia, että tuulivoimayhtiöt tuovat esille vain etuudet. EI vahingossakaan mainita tuulivoimasähkölle tulevaa kuluttajahintaa. Oma taloussähköni tuli maksamaan v. 2012 minulle nyt jo kaikkine lisineen 14,7 senttiä/kWh. Tuulivoiman keskeisissä maissa sähkön kuluttajahinta on kivunnut 28-30 senttiin kWh, esimerkkeinä Iso-Britannia, Tanska ja Saksa.

Vuosikertomuksensa 2011 mukaan Kemijoki Oy myi vuonna 2011 sähköä 4 365 GWh 39,613 miljoonalla eurolla eli 0,9 senttiä kWh.
Lisäksi tällä yhtiöllä on suunnitteilla uutta lisävesivoimaa, mitkä toisivat heidän arvionsa mukaan noin terawattitunnin eli 1 000 miljoonaa kilowattituntia lisää 100 -prosenttisesti uusiutuvaa sähköenergiaa vuosittain eli kaksinkertaisesti sen, minkä Suomeen kaavaillut 2 500 MW tuulivoimaa koskaan tuottaisivat koko elinkaarensa aikana.

Vesivoimalaitokset ja varastoaltaat ovat käytännössä myös ikuisia, sillä esim. Imatran voimalaitos täyttää muutaman vuoden kuluttua 100 vuotta ja toimii paremmin kuin uutena.

Valtioneuvoston kaavailema tuulivoimarakentaminen hipoo jo taloustyhmyyden huippua. Valtioneuvosto on talousviisaineen (=hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta, vrt 80 -luvun loppua ja sen jälkeen alkanutta Suomen talouden katastrofia kaikkine seuraamuksineen) suunnitellut satoja miljoonia (2000 miljoona euroa) veronmaksajien tukea tuulivoimarakentamiseen sekä lyönyt jo nyt lukkoon tuulisähkön tuottajille1 10,53 sentin kilowattitunnilta, jonka maksaisivat kaikki yksityiset sähkönkäyttäjät.

Pelkästään näillä valtiovallan tuulivoimarakentamista pönkittävillä 2000 tukimiljoonilla saisi ostettua tältä Kemijoki Oy:ltä heidän oman hinnoittelunsa mukaista sähköä 222 MRD kWh (222.000.000.000 / Ennen vanhaan meillä sanottiin väliajalla "Mitäs me nollista, kun eivät nekään meistä"). Tuulivoimaa tuettaessa kaikki menee pohjattomaan nieluun eli taivaan tuuliin ja jäljelle jäisi ainoastaan todellisille vastuunkantajille maksettavaa ja ne ongelmat, joista meillä Suomessa muun maailman tapaan ei edes kerrota suurelle yleisölle. Nuoruudessani oli sentään meilläkin vielä eräs poliitikko, joka muisti aina mainita että "KYLLÄ KANSA TIETÄÄ". Tiedän, ettei kansa tiedä tästä tuulivoimasta eikä sen seuraamuksista täällä Suomessa. Tällaisen tuulisähkön hinta on noin 12-kertainen Kemijoen vesisähköön verrattuna, ja valtiohan on Kemijoki Oy:n suurin osakas. Kyllä nyt voidaan jo puhua kansantalousrikoksesta ja tuulivoiman rakentajat sekä taustalla kärkkyvät sijoittajat ovat varsinaista rosmosakkia (=SANOISIN VIELÄ KREIKKAAKIN PAHEMPIA TALOUDEN SYÖPÄLÄISIÄ). "Kyll kööhält puuttu paljom, mut ahnelt puuttu kaikk",  kyllä vanha kansa tämän tiesi aikanaan.

Viime kalenterivuonna sähkön keskipörssihinta oli Suomessa 45,158 euroa/MW = 1000 kWh eli pörssierä. Eli kaavailtu vihreä tuulisähkö maksaisi 2,33 kertaa markkinasähköä enenmmän.  Edellä olevan perusteella tuulivoimayhtiön tuottaessa tätä vihreää tuulienergiaansa 100.000 euron edestä, saa tällainen tuulivoimayrittäjä sekä sen taustalla kärkkyvät sijoittajat nostaa tukea tähän edellä mainitun sähkämäärän tuottamiseen samanaikaisesti 233.181 euroa!!!.  Onko tämä peruste sille, että tuulisähköön sijoittavalle luvataan panosten tuplaantuvan 4,5 - 6 vuodessa???!!!

Niin miksi tätä ei kerrota meille? Energian tuotanto on sentään ennen ollut taloutemme tukijalka. En ymmärrä tällaista tuulivoimataloutta. Kiitos ei meille Suomeen.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…