Suomen HALLITUKSEN pyydettävä anteeksi Israelilta!

Vieras

/ #3554 Liitot ja temppelit

10.01.2013 08:32

Seuraavaksi tutkimme juutalaisten opetusta siitä miksi he eivät usko Jeesuksen olevan Messias. Tutkimme asiaa pääasiassa vanhan testamentin kirjoitusten pohjalta ja tulemme näkemään vanhan testamentin todistuksen valossa, että Jeesus on luvattu Messias.

Uusi liitto ja temppeli

Juutalaiset opettavat, että Messiaan tuli rakentaa kolmas temppeli, ja he sanovat ettei Jeesus rakentanut kolmatta temppeliä. Yleinen Raamatun jae juutalaisilla kolmannen temppelin rakentamiselle on Hes 37:26-28.

Hes 37:
26. Minä teen heidän kanssansa rauhan liiton -- se on oleva iankaikkinen liitto heidän kanssansa -- istutan ja runsaasti kartutan heidät ja asetan pyhäkköni olemaan heidän keskellänsä iankaikkisesti.
27. Minun asumukseni on oleva heidän yllänsä, ja minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
28. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän Israelin, kun minun pyhäkköni on heidän keskellänsä iankaikkisesti."

Itse asiassa Jeesus rakensi kolmannen temppelin se käy selvästi ilmi VT:sta sekä Jeesuksen toiminnasta. Jumala lupasi tehdä uuden liiton Israelin ja Juudan heimon kanssa, jossa laki Torah laitetaan kiven sijasta sydämeen; ja niin Jumala on heidän Jumalansa, ja he ovat Jumalan kansa.

Jer 31:
31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Eli jossakin vaiheessa Israelin kansan historiaa, Jumala lupasi tehdä Uuden Liiton Israelin kanssa ei sellaista, jonka Jumala teki heidän isäinsä kanssa, kun Jumala vei heidät pois Egyptin maasta, vaan uuden liiton.

Jer 31:31:ssa on hebr. Brit Chadasha eli uusi liitto, joka on uusi ei samanlainen kuin entinen liitto Israelin kansan kanssa.

.............

Onko uusi liitto on jo tullut?

Jumala on sanassansa luvannut asua kansansa keskellä iankaikkisesti.

Egyptin vapautumisen jälkeen Jumala asui ilmestysmajan kaikkein pyhimmässä sekä sen jälkeen Salomon temppelin kaikkein pyhimmässä. ja jne. Sillä Raamattuhan opettaa, että Herran läsnäolo asui temppelin kaikkein pyhimmässä. Mutta nykyään ei Israelin kansalla ole enää temppeliä, missä Herra asuisi, sen tähden koska uusi liitto on jo tullut ja korvannut entisen liiton.

Uusi Liitto kumosi vanhan liiton

Vanha liitto on kumottu eikä se enää ole voimassa. KJV: kääntää alkutekstin mukaan tarkasti:

Heb 8:13 In that he saith, A new covenant, he hath made the first old. Now that which decayeth and waxeth old is ready to vanish away.

Hebr 8:
6 ¶ Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: ‘Tunne Herra’; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

Jeesuksen kuoleman ja sovituksen seurauksena temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti merkiksi Uuden liiton alkamisesta ja vanhan päättymisestä.

Jumala ei aseta ristiriitaa, missä kaksi liittoa olisi voimassa yhtä aikaa, se olisi järjetöntä, sillä vanhan liiton ja Uuden Liiton ovat täysin erilaisia; toinen perustuu jokavuotiseen syntiuhriin joka uusitaan joka vuosi ja jonka sovituksen toimii eläimen veri; toinen perustuu Jeshuan iankaikkiseen uhriin, jota ei koskaan uusita, vaan on voimassa iankaikkisesti.

Kun luemme laajemmalti heprealaiskirjeen opetusta, joka on annettu juutalaisille Jeshuaan uskoville, niin huomaamme että siinä puhutaan liitoista, vanhasta ja Uudesta ja vanhan kumoutumisesta sekä myös eläinuhrien kumoutumisesta. Eläinuhrien kumoutuminen on myös osoitus vanhan liiton kumoutumisesta.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…