Suomen HALLITUKSEN pyydettävä anteeksi Israelilta!

Vieras

/ #3569 Kirkko ja Israel

15.01.2013 23:49

Kirkko ja Israel

Kristillinen sionismi ja luterilaisuus Yhdysvalloissa.

Amerikan evankeilisluterilainen kirkko ELCA on ollut luterilaisista kirkoista edelläkävijä kristillisen näkemyksen muodostamisessa Israelin ja Palestiina tilanteeseen.

ELCA on myös tutkinut kristillisen sionismin oppeja ja arvioinut niitä luterilaisen teologian ja Raamatun tulkinnan valossa.

Dispensationalismi on teologinen järjestelmä, johon usko Israelin erityisestä asemasta historiassa ja krisittyjen velvollisuudesta tuke Israelia perustuvat. Perusteksti on 2 Tim 2:15,jossa Paavali kehottaa Timoteusta jakelelemaan oikein totuuden sanaa. Sen perusteella Raamattu jaetaan armotalouskausiin, joiden vaihtumista odotetaan. Profetiat Israelista, sen tulevaisuudesta ja profetioiden toteutumisen jouduttaminen ovat oleellista ainesta. Stephen Sizer: Christian Zionism: Road Map to Armageddon (tuntemattoman henkilön suomennos).

Jo riittää väkivalta ja nöyryytys: Palestiinan kristityt pyytävät apua maailman kristityiltä. (c) Merja ja Olavi Merraksen raportti Kirkkojen maailmanneuvoston teologitapaamisesta 2008 (?). Kristillisen sionismin teologista analyysiä.

"Islamin, juutalaisuuden ja kristinuskon yhtymäkohdat tarjoavat mahdollisuuden palata niiden yhteisille juurille ja kohdata eroavaisuudet toisen kunnioittamisen perustalta. Uskontojen edustajat voivat halutessaan puhua voimakkaasti rauhan puolesta konfliktin aikana ja he ovat tärkeitä yhteistyökumppaneita konfliktin jälkeisessä rauhan rakentamisessa." Israel ja Palestiina (EAPPI-ohjelman tietosivut)

"Kristityt sionistit uskovat, että juutalaiset ovat edelleen Jumalan valittu kansa yhdessä kristittyjen kanssa (Room 11:17-24). Tämän vuoksi kristityt sionistit ovat sionismin kannattajia ja tukijoita."Kristillinen sionismi-artikkeli Wikipediassa.

"Israelin ystävien aseman tekee varsin oudoksi sekin, että kristittyjen "pyhän maan" ainoat kristilliset seurakunnat ja kirkot ovat palestiinalaisia. Nämä "pyhän maan" kristityt asukkaat ovat joutuneet Israelin terrorin kohteeksi siinä kuin islamilaisetkin. Kristityt "Israelin ystävät" ovat kuitenkin unohtaneet tämän asettuessaan Israelin rinnalle." Ilkka Tervosen artikkeli Israelin ystävistä, valitusta kansasta ja Pyhästä Maasta.

"Kristillinen sionismi on erittäin vahingollista rauhanpyrkimyksille Israelissa ja Palestiinassa. Kristillinen sionismi edustaa maailmankuvaa, jonka mukaan evankeliumi samaistetaan imperialismiin, kolonialismiin ja militarismiin." Jerusalemin julistus 2006.

Stephen Sizer kysyy - mitä meidän pitäisi tehdä Palestiinan kristittyjen hyväksi?

Pastori Stephen Sizerin haastattelu.

Stephen Sizer on Connecting with the Palestinian Church from Christ at the Checkpoint on Vimeo.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…