Pelastetaan Lapuan hiippakunta

Pentti Lemettinen, rovasti

/ #15

22.01.2013 12:37

Adressin vetoomusteksti on – niin kuin pitääkin olla – maltillinen. Kiitos laatijoille.

Kysymys ei liene hiippakunnan pelastamisesta vaan tuomiokapitulin sijainnista – ei myöskään myötätuntoisuuden hakemisesta Lapualle paikkakuntana vaan siitä, että kapitulin sijainnilla Lapualla on ollut ja on syvällistä ja myönteistä merkitystä hiippakunnalle ja luterilaiselle kirkolle.

Kysymys on siitä, että hiippakunnan hallinnon sijainti tai tässä tapauksessa sijaintipaikkakunnan muuttaminen on teko ja ele, jota varmasti tulkitaan herkällä korvalla. Millainen ele on muuttaa viimeisiä alueellisia palvelumuotoja neutraaleista vaihtoehdoista maakuntakeskukseen? Adressissa on kysymys siitä, että tuomiokapitulin sijainti Lapualla on tukenut ja tukee kapitulin ja hiippakunnan tasapuolisia vaikutusmahdollisuuksia kaikissa hiippakunnan maakuntakeskuksissa. Kolmen keskenään erilaisen maakuntakeskuksen hiippakunnassa alueellisen tasapainon tärkeä rakennusaines on tuomiokapitulin ja – kirkon sijainti Lapualla.

Palaisin vetoomustekstin ohi sijaintipaikkakuntakeskustelun juurista kahteen, homeongelmaan ja aloitteeseen sijaintipaikan muuttamisesta. Homeisessa kodissa ei kenenkään pidä asua eikä homeisessa työhuoneessa tehdä töitä. Homeongelmat on poistettava. Se on normaali menettely. Tuomiokapitulin kohdalla se tarkoittaa piispalan ja kapitulin vanhan osan korvaamista uusilla tiloilla. Kapitulin uuden osan käyttöä voidaan tarvittaessa jatkaa. Tämänkertaista aloitetta kapitulin siirtämisen selvittämisestä eivät ole tehneet seinäjokelaiset. Se on syntynyt kapitulissa. Tosin hiippakuntavaltuuston seinäjokelaiset edustajat ehättivät tekemään aloitteen myöhemmin syksyllä.